MBC Forum Banner

Author Topic: Kawasaki er6F V1  (Read 3236 times)

Offline AwaL

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
  • Popularity: +0/-0
    • View Profile
Kawasaki er6F V1
« on: 16 May , 2019, 12:21:03 PM »


Kawasaki ER-6F Specifications

Engine type   Liquid-cooled, 4-stroke Parallel Twin
Displacement   649 cm3
Bore x stroke   83.0 x 60.0 mm
Compression ratio   10.8:1
Valve/Induction system   DOHC, 8 valves
Fuel system   Fuel injection: 38 mm x 2 (Keihin)
Maximum power   53 kW 72.1 PS / 8,500 rpm
Limited power version   35 KW / 8000 rpm or 25 KW / 8000 rpm
Maximum torque   64 N.m 6.5 kgf.m / 7,000 rpm
Ignition   Digital
Starting   Electric
Lubrication   Forced lubrication, semi-dry sump
Transmission   6-speed, return
Final Drive   Sealed Chain
Primary reduction ratio   2.095 (88/42)
Gear ratios: 1st   2.438 (39/16)
Gear ratios: 2nd   1.714 (36/21)
Gear ratios: 3rd   1.333 (32/24)
Gear ratios: 4th   1.111 (30/27)
Gear ratios: 5th   0.966 (28/29)
Gear ratios: 6th   0.852 (23/27)
Final reduction ratio   3.067 (46/15)
Clutch   Wet multi-disc, manual
Frame type   Perimeter, high-tensile steel
Rake/Trail   25 / 110 mm
Wheel travel, front   125 mm
Wheel travel, rear   130 mm
Tyre, front   120/70ZR17M/C (58W)
Tyre, rear   160/60ZR17M/C (69W)
Steering angle, left / right   35˚ / 35˚
Brakes, front Type:   Dual semi-floating 300 mm petal discs Caliper: Dual piston
Brakes, rear Type:   Single 220 mm petal disc Caliper: Single-piston
Suspension, front   41 mm telescopic fork
Suspension, rear   Offset laydown single-shock with adjustable preload
Dimensions (L x W x H)   2,110 mm x 770 mm x 1,180 mm
Wheelbase   1,410 mm
Ground Clearance   130 mm
Fuel capacity   16 litres
Seat height   805 mm
Curb Mass   209 kg / 211 kg (ABS)
Colors   Candy lime green / Metallic flat spark black, Candy burnt orange / Metallic flat spark black, Metallic moondust gray / Metallic flat spark black.

Offline pirateofyoursoul

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 716
  • Popularity: +0/-0
  • OraMinggirTabrak!
    • View Profile
Re: Kawasaki er6F V1
« Reply #1 on: 17 May , 2019, 17:47:08 PM »
thank you bro Awal bukak thread ni....cun la....
gear ratio ni camana eh? tak paham ler....mohon pencerahan
RageAGainstTheMachine!
OraMinggirTabrak!

Offline azamreeves

  • Storm Riders
  • Newbie
  • *****
  • Posts: 9
  • Popularity: +0/-0
    • View Profile
Re: Kawasaki er6F V1
« Reply #2 on: 12 April , 2020, 23:30:35 PM »
pengalaman guna motor ni walaupun tak sampai setahun pakai sebab total loss.

1. Position selesa riding jauh
2.Confident taking corner
3.Minyak jimat.
4.Maintenance dan part harga mampu milik.
5. CC yang sedap dibawak.Average performer. Tak terlalu slow untuk ikut 1000cc dan tak terlalu slow untuk ikut 200-300cc.
Berat yang mampu ditanggung sekiranya jatuh parking

Conclusion:
Kalau saya diberi pilihan untuk round the world,semestinya saya pilih motor ini.

Offline pirateofyoursoul

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 716
  • Popularity: +0/-0
  • OraMinggirTabrak!
    • View Profile
Re: Kawasaki er6F V1
« Reply #3 on: 14 April , 2020, 12:18:02 PM »
pengalaman guna motor ni walaupun tak sampai setahun pakai sebab total loss.

1. Position selesa riding jauh
2.Confident taking corner
3.Minyak jimat.
4.Maintenance dan part harga mampu milik.
5. CC yang sedap dibawak.Average performer. Tak terlalu slow untuk ikut 1000cc dan tak terlalu slow untuk ikut 200-300cc.
Berat yang mampu ditanggung sekiranya jatuh parking

Conclusion:
Kalau saya diberi pilihan untuk round the world,semestinya saya pilih motor ini.
bag Azam, kenapa total lost tu? in terms of berat pulak, dengan versys camana kalau dibuat perbandingan? pada saya versys 650 tu berat la bang. tak larat nak angkat kalau jatuh. abang dah pernah angkat ke moto ni masa jatuh?
RageAGainstTheMachine!
OraMinggirTabrak!