MBC Forum Banner

Author Topic: Yamaha Fz150i - Version 1  (Read 65626 times)

Offline enlogam

  • Old Timer MBC Rider
  • Jr. Member
  • ***
  • Posts: 84
  • Popularity: +0/-0
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #60 on: 25 July , 2018, 11:10:51 AM »
Geng, clutch lever bengkok la...mohon cadangan dari geng mana boleh bikin ketuk balik ker...
mostly kalo part ori mmg akan bengkok je tapi xpatah.. tukar baru la tauke  ;D ;D

macam takde yang pakai efjekai ni ja...

semua standby r15 v3 hehee ...
|rgsukan|ct110|ks100|kr150a|k-one|nsr-rr|nsr-rrw|

Offline pirateofyoursoul

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 734
  • Popularity: +0/-0
  • OraMinggirTabrak!
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #61 on: 25 July , 2018, 11:24:09 AM »
Geng, clutch lever bengkok la...mohon cadangan dari geng mana boleh bikin ketuk balik ker...
mostly kalo part ori mmg akan bengkok je tapi xpatah.. tukar baru la tauke  ;D ;D

macam takde yang pakai efjekai ni ja...

semua standby r15 v3 hehee ...

hihi...nice...semalam gi tukar EO...pakai Wurth 15/50W..ada sesapa dah penah pakai ke? apa jenama yang tuan tuan guna untuk EO efjekai tuan ye?
RageAGainstTheMachine!
OraMinggirTabrak!

Offline enlogam

  • Old Timer MBC Rider
  • Jr. Member
  • ***
  • Posts: 84
  • Popularity: +0/-0
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #62 on: 29 July , 2018, 20:58:05 PM »

hihi...nice...semalam gi tukar EO...pakai Wurth 15/50W..ada sesapa dah penah pakai ke? apa jenama yang tuan tuan guna untuk EO efjekai tuan ye?

wurth ni minyak german kan bang ? xpernah try lagi, brp harga tu
|rgsukan|ct110|ks100|kr150a|k-one|nsr-rr|nsr-rrw|

Offline enlogam

  • Old Timer MBC Rider
  • Jr. Member
  • ***
  • Posts: 84
  • Popularity: +0/-0
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #63 on: 29 July , 2018, 21:06:42 PM »
28July: HLY melancarkan YZF R15 dgn variasi 3warna pilihan; biru, hitam & kuning. Harga RM11,989

semakin meriah komunitas fz/ byson/vixion / r15





gambar rodaroda
|rgsukan|ct110|ks100|kr150a|k-one|nsr-rr|nsr-rrw|

Offline pirateofyoursoul

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 734
  • Popularity: +0/-0
  • OraMinggirTabrak!
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #64 on: 29 July , 2018, 21:35:44 PM »

hihi...nice...semalam gi tukar EO...pakai Wurth 15/50W..ada sesapa dah penah pakai ke? apa jenama yang tuan tuan guna untuk EO efjekai tuan ye?

wurth ni minyak german kan bang ? xpernah try lagi, brp harga tu
Ohh..ada saya letakkan dalam thread sparepart tu. Saya pakai 15/50. 1 liter rm 55.

Sent from my SM-N9208 using Tapatalk

RageAGainstTheMachine!
OraMinggirTabrak!

Offline Ash7

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
  • Popularity: +0/-0
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #65 on: 29 August , 2018, 18:49:09 PM »
Salam, moto saya setakat ini masih terdapat simptom yang membuat saya tertanya. Situasinya begini : Tengah bawa dalam 115kmh tiba tiba enjin mati, meter pun mati TETAPI tiba tiba hidup semula dan moto boleh terus berjalan. Tetapi terdapat pengurangan kuasa yang nyata selepas motor itu hidup semula. Saya terpaksa berhenti dan matikan enjin guna kunci dan hidupkan semula , OFF dan ON semula. Ada sesiapa yang ada masalah begini dan apa kaedah penyelasaian? Terima kasih. Saya nubis kubis.
Salam bro..baru join MBC ni..sy pn pakai fz2016..masalah sy sebijik mcm bro..tetibe enjin mati dan hidup smula..ble hidup loss power, speed drop dan enjin jd panas..kne berenti dan on off suis baru ok jalan smula..ade solution ke masalah ni? Sblm ni dalam seminggu mst mati tetiba sekali

Offline pirateofyoursoul

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 734
  • Popularity: +0/-0
  • OraMinggirTabrak!
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #66 on: 30 August , 2018, 08:47:31 AM »
Salam, moto saya setakat ini masih terdapat simptom yang membuat saya tertanya. Situasinya begini : Tengah bawa dalam 115kmh tiba tiba enjin mati, meter pun mati TETAPI tiba tiba hidup semula dan moto boleh terus berjalan. Tetapi terdapat pengurangan kuasa yang nyata selepas motor itu hidup semula. Saya terpaksa berhenti dan matikan enjin guna kunci dan hidupkan semula , OFF dan ON semula. Ada sesiapa yang ada masalah begini dan apa kaedah penyelasaian? Terima kasih. Saya nubis kubis.
Salam bro..baru join MBC ni..sy pn pakai fz2016..masalah sy sebijik mcm bro..tetibe enjin mati dan hidup smula..ble hidup loss power, speed drop dan enjin jd panas..kne berenti dan on off suis baru ok jalan smula..ade solution ke masalah ni? Sblm ni dalam seminggu mst mati tetiba sekali
saya hantar kat pomen. dia bilang injector atau ada satu part tu kat ignition yg prob. Saya minta dia check dan tukar kalau perlu. rasanya tak tukar injector tu. saya pun lupa la camana boleh ok balik. Alhamdulillah moto saya dah tak macam itu. Ini mungkin kes yang sedikit kot. Mohon yang lain tolong bagi pandangan
RageAGainstTheMachine!
OraMinggirTabrak!

Offline Ash7

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
  • Popularity: +0/-0
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #67 on: 30 August , 2018, 13:03:56 PM »
Salam, moto saya setakat ini masih terdapat simptom yang membuat saya tertanya. Situasinya begini : Tengah bawa dalam 115kmh tiba tiba enjin mati, meter pun mati TETAPI tiba tiba hidup semula dan moto boleh terus berjalan. Tetapi terdapat pengurangan kuasa yang nyata selepas motor itu hidup semula. Saya terpaksa berhenti dan matikan enjin guna kunci dan hidupkan semula , OFF dan ON semula. Ada sesiapa yang ada masalah begini dan apa kaedah penyelasaian? Terima kasih. Saya nubis kubis.
Salam bro..baru join MBC ni..sy pn pakai fz2016..masalah sy sebijik mcm bro..tetibe enjin mati dan hidup smula..ble hidup loss power, speed drop dan enjin jd panas..kne berenti dan on off suis baru ok jalan smula..ade solution ke masalah ni? Sblm ni dalam seminggu mst mati tetiba sekali
saya hantar kat pomen. dia bilang injector atau ada satu part tu kat ignition yg prob. Saya minta dia check dan tukar kalau perlu. rasanya tak tukar injector tu. saya pun lupa la camana boleh ok balik. Alhamdulillah moto saya dah tak macam itu. Ini mungkin kes yang sedikit kot. Mohon yang lain tolong bagi pandangan
Ignition? Kat kunci ke? Membe2 suggest tuka set kunci..

Offline pirateofyoursoul

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 734
  • Popularity: +0/-0
  • OraMinggirTabrak!
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #68 on: 22 September , 2018, 00:24:47 AM »
Dah tukar ke kunci tu? Saya rasa tak perlu. Berapa satu set  tu?
RageAGainstTheMachine!
OraMinggirTabrak!

Offline pirateofyoursoul

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 734
  • Popularity: +0/-0
  • OraMinggirTabrak!
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #69 on: 22 September , 2018, 00:27:25 AM »
**sumber dari fb mr Alex. Credit to him
.

Hi kawan2/ bos2/ otai2 sekalian, hari ni saya nak kongsikan ilmu yang saya dapat setelah lama bertapa di ofis saya berkenaan sprocket ratio. Ceh, bertapa. Apa yang saya nak share hari ni, perlukan kebolehan mengira, so kalau x faham boleh tanya balik dan kalau saya ada silap, tolong perbetulkan. Saya masih newbies kubis tetapi saya suka bercakap dengan fakta dan nombor. Kalau suruh main modify lepas tu test je, saya memang x main a benda gitu. Kena faham, kita ni test motor, dengan badan sendiri, badan satu je, so kalau modify motor ada risikonya. (nak like sikit,hehe berjam2 saya guna untuk buat kajian dan tulis post ni)  :)

WARNING! post ni memang panjang la supaya saya x miss apa2 detail yang penting untuk pemahaman semua. POST NI BERKAITAN GEARING DAN SPROKET JE so siapa2 yang pernah tergerak hati NAK PASANG GEAR 6 R15 tapi duit x keras nak keluar RM 500 boleh je baca sampai habis dan hadamkan. Kalau faham dan rasa post saya ini membantu, bagus la kita boleh jadi kawan. Kalau x setuju, boleh je bincang sebab apa. Saya x semestinya betul. Kalau x faham, jangan kecam. Nak kecam, pergi main jauh2 ye kalau x I blok je. I serius, pernah blok beberapa budak bingai sebelum ni yang kecam I x pasal2 sebab mereka x boleh terima apa yang saya cakap melalui ilmu yang saya pelajari. Kalau ilmu hari ni tepat, rugi ar kena blok sebab korang nak sangat main kecam kan? hehehee

Sebelum mulakan membaca post ni, saya cadangkan supaya korang baca mengenai sprocket ratio, kalau sprocket ratio tinggi, acceleration(power) meningkat, top end speed kurang. Tetapi sebaliknya, sprocket ratio rendah, acceleration (power) kurang dan top end speed jadi laju. Ok, sebenarnya kalau yang pernah pengalaman ni, korang akan tahu sprocket ratio yang terlalu tinggi atau rendah jauh dari standard akan menyebabkan motor x best nak bawak. Stok Fz lama sprocket 15-42= 2.8 standard ratio dia. Saya pernah bawak sprocket ratio 16-39 (2.4375) tapi top end speed macam x boleh pergi walaupun dia kira ratio yang lebih rendah. 16-39 bukan saya yang buat, ini tuan lama yang pasang.

So saya pun naikkan balik jadi standard 15-42 dan saya dapati top end speed pun masih x boleh pergi jugak, so apa nak buat saya pun buat spec 70 terus a. ok jap, part tu gurau je. Saya main standard, so sepatutnya main sprocket standard, hmm part ni saya rasa curiga sikit. Sebabnya kalau sampai speed 60km/h kat gear 5 saya naikkan rpm ke 6-7k, mulalah rasa macam motor mengerang. Saya pun heran so saya pun buat lah kajian sikit. Jangan salah faham, saya bukan jenis yang nak cari speed, tapi saya nak cari kelancaran, saya x suka kalau rem tinggi baru boleh laju. Saya jenis yang suka rem sampai satu tahap yang agak laju, tapi kalau lepas throttle, enjin x akan curi power tu balik. 
Rupanya saya boleh pasang gear 6 terus dekat FZ diamond guna R15 punya.(FZ lampu bulat x boleh, jangan tanya saya kenapa, itu yang saya baca, saya ingat je yang FZ diamond boleh)  Hmm part ni ramai yang akan bertanya adakah speed akan jadi lebih laju, tapi otai2 yang pernah pakai 6 gear sikit je yang jawab, so saya nak clarify sini. Ko punya motor 150 cc keluar lah power 150 cc je, pakai gear 6 x akan jadi laju, saya repeat X AKAN JADI LAJU! Unless korang nak modi barang la nak up spec 62 bagai.

Hari ni, perbincangan saya ni untuk orang yang main motor standard, tapi rasa macam sproket masih x ngam lagi, sampai gear 5 je, rpm kena tinggi baru rasa motor laju, tapi lepas throttle je rasa macam kena tarik speed dekat enjin. Saya dapat ilham ni melalui banyak pembacaan komen2 dan pengalaman otai2 group ni, dan dengan sedikit kajian, saya cadang nak sumbangkan balik sedikit ilmu yang saya ada.

So, soalan dan jawapan yang korang tunggu2kan, BAGAIMANA KITA NAK CAPAI SPROKET RATIO GEAR 5 FZ SAMA DENGAN GEAR 6 R15 UNTUK MENGHILANGKAN RASA ENJIN MENGERANG SEKALIGUS MENDAPAT BEST TOP SPEED YANG BOLEH TANPA MEMBEBANKAN ENJIN KITA? Jawapan dia memang main sproket ratio je xpayah nak main gearbox nak tambah gear 6. Betul ke ni? yes korang baca betul. Tapi sejauh mana ratio kita boleh turun sebelum membebankan enjin kita ? Part ni la yang kita akan kira sebentar lagi.

Sekarang cuba korang lihat nombor2 gear ratio yang diberi oleh gearbox R15

1st=2.833, 2nd=1.875, 3rd=1.364, 4th=1.143, 5th=0.957, 6th=0.84
Bandingkan dengan nombor2 gear ratio yang diberi oleh gearbox FZ150i
1st: 2.833; 2nd:1.875; 3rd:1.429; 4th:1.143; 5th: 0.956

Gear dengan sproket berpisah tiada, sebenarnya korang main gear ni macam tengah main sproket je.

Korang akan perasan sebenarnya, R15 ni tambahan 1 gear je dekat belakang dan paling penting, gearing ratio dia sangat dekat dengan FZ150i. Ini sebelum sproket dibawak masuk. So apa yang korang nampak sini adalah multiplier kepada sproket ratio korang, kalau letak sproket ratio 2.833 dia akan ikut trend ni sampai gear terakhir. Gear pertama ialah gear ratio yang selalu korang ambil dan banding tapi xde orang tengok gear yang last sekali. TAPI PALING PENTING SEBENARNYA, KITA NAK TAHU GEAR LAST SEKALI RATIO DIA BERAPA? Sebab kita ride, sama ada mengerang atau tidak bergantung kepada gear last sekali dan kita boleh kawal gear last dengan kawal sproket gear pertama.

Sekarang ni, kita boleh dapat tahu bahawa gear 6 R15 masih lagi dikira selamat dan tidak terlalu membebankan enjin lagi. So, target dia di sini adalah untuk mendapatkan gear 5 ratio kita dekat dengan 0.84 dan tidak kurang dari nombor itu sebab kurang sangat nanti dia membebankan enjin. Kalau dapat, lajak mesti smooth tapi pada masa yang sama x akan membebankan enjin.

So macam mana nak dapat gear nombor tu? Korang main ratio pulak dengan gear. Lepas tu buat sebagai multiplier kepada sproket ratio.
Multiplier untuk R15 gear 6 =0.84  / 2.833 = 0.29651
Multiplier untuk FZ gear 5 = 0.956/ 2.833 = 0.33745

Untuk pengetahuan, multiplier ini adalah berapa peratusan ratio gear 6 dari gear pertama, untuk gear 6 ratio dia tinggal 29.651% dari ratio gear 1, dan FZ pulak 33.745% gear ratio dari ratio gear 1.

Kita nak tahu kalau 33.745% dari gear 1 dapat ratio 0.84 untuk gear 5, gear sproket ratio apa yang kita boleh dapat?
1/ 0.33745 x 0.84 = 2.48926 <<< Jadi tuan2 dan puan2 sekalian, inilah ratio yang paling dekat nak bagi korang lajak optimum untuk FZ 5 gear, best speed, best sustainable power at top end speed dan bagi korang feel macam mana power gear 6 R15 tanpa perlu membeli dengan wang RM500, bayar pulak kat saya ye. Hehehe susah tau nak bertapa 500 tahun untuk dapat ilmu ni.

Korang boleh tengok gambar yang disertakan sekali, yang ni saya dapat dari laman web, so kalau sproket anda jatuh dalam kategori kotak hijau tersebut, korang punya lajak lagi ok dari standard, pickup mungkin kurang sikit masa gear 1 dan paling penting masih selamat, x terlalu membebankan enjin. Untuk RPM yang lebih rendah korang boleh dapat speed yang sama dari main sproket standard last gear.

Yang akan kecam saya biasa ialah orang yang nak jual gearbox R15. Hehe. Tapi yang dah pasang gearbox R15, korang sebenarnya x rugi banyak pun. Korang punya power distribution lebih sekata, x jauh sangat ratio dari gear to gear. Nak jelaskan pun susah unless korang fahamkan pengiraan di atas, korang akan automatic faham 6 gear ada kelebihan juga. Range sproket ratio dia lagi besar dari gear 5, so dia kira lebih flexible la. Tapi kalau korang rasa was2 nak guna dekat gear 6 sebab fz150 kurang power dari R15 sebanyak 2 KW, korang boleh cuba rendahkan sikit mungkin dalam ratio 2.6 gitu.

Ini laman2 web yang saya guna untuk dapatkan data.

Data gear R15: https://autos.maxabout.com/bikes/yamaha/r15/yzf-r15-version-2
Data gear FZ150i: http://www.yamaha-motor.com.my/products-details.php?id=11
Gear ratio Fz150i: http://fz150iownersgroup.blogspot.com/2012/04/info-mengenai-spocket-fz150i-anda.html

Sampai sini je, ingat, jangan nak kecam, kalau x, I blok terus je senang. Orang macam ni saya x akan layan. Kalau nak beradu menggunakan ilmu, boleh, itu saya suka. Kalau saya silap, tolong betulkan. Tapi nak beradu bodoh banggangkan orang tanpa penjelasan yang logik, jangan cari saya. Saya blok je orang macam ni. Sekian.

RageAGainstTheMachine!
OraMinggirTabrak!

Offline enlogam

  • Old Timer MBC Rider
  • Jr. Member
  • ***
  • Posts: 84
  • Popularity: +0/-0
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #70 on: 22 September , 2018, 09:14:56 AM »
**sumber dari fb mr Alex. Credit to him
.

Hi kawan2/ bos2/ otai2 sekalian, hari ni saya nak kongsikan ilmu yang saya dapat setelah lama bertapa di ofis saya berkenaan sprocket ratio. Ceh, bertapa. Apa yang saya nak share hari ni, perlukan kebolehan mengira, so kalau x faham boleh tanya balik dan kalau saya ada silap, tolong perbetulkan. Saya masih newbies kubis tetapi saya suka bercakap dengan fakta dan nombor. Kalau suruh main modify lepas tu test je, saya memang x main a benda gitu. Kena faham, kita ni test motor, dengan badan sendiri, badan satu je, so kalau modify motor ada risikonya. (nak like sikit,hehe berjam2 saya guna untuk buat kajian dan tulis post ni)  :)

WARNING! post ni memang panjang la supaya saya x miss apa2 detail yang penting untuk pemahaman semua. POST NI BERKAITAN GEARING DAN SPROKET JE so siapa2 yang pernah tergerak hati NAK PASANG GEAR 6 R15 tapi duit x keras nak keluar RM 500 boleh je baca sampai habis dan hadamkan. Kalau faham dan rasa post saya ini membantu, bagus la kita boleh jadi kawan. Kalau x setuju, boleh je bincang sebab apa. Saya x semestinya betul. Kalau x faham, jangan kecam. Nak kecam, pergi main jauh2 ye kalau x I blok je. I serius, pernah blok beberapa budak bingai sebelum ni yang kecam I x pasal2 sebab mereka x boleh terima apa yang saya cakap melalui ilmu yang saya pelajari. Kalau ilmu hari ni tepat, rugi ar kena blok sebab korang nak sangat main kecam kan? hehehee

Sebelum mulakan membaca post ni, saya cadangkan supaya korang baca mengenai sprocket ratio, kalau sprocket ratio tinggi, acceleration(power) meningkat, top end speed kurang. Tetapi sebaliknya, sprocket ratio rendah, acceleration (power) kurang dan top end speed jadi laju. Ok, sebenarnya kalau yang pernah pengalaman ni, korang akan tahu sprocket ratio yang terlalu tinggi atau rendah jauh dari standard akan menyebabkan motor x best nak bawak. Stok Fz lama sprocket 15-42= 2.8 standard ratio dia. Saya pernah bawak sprocket ratio 16-39 (2.4375) tapi top end speed macam x boleh pergi walaupun dia kira ratio yang lebih rendah. 16-39 bukan saya yang buat, ini tuan lama yang pasang.

So saya pun naikkan balik jadi standard 15-42 dan saya dapati top end speed pun masih x boleh pergi jugak, so apa nak buat saya pun buat spec 70 terus a. ok jap, part tu gurau je. Saya main standard, so sepatutnya main sprocket standard, hmm part ni saya rasa curiga sikit. Sebabnya kalau sampai speed 60km/h kat gear 5 saya naikkan rpm ke 6-7k, mulalah rasa macam motor mengerang. Saya pun heran so saya pun buat lah kajian sikit. Jangan salah faham, saya bukan jenis yang nak cari speed, tapi saya nak cari kelancaran, saya x suka kalau rem tinggi baru boleh laju. Saya jenis yang suka rem sampai satu tahap yang agak laju, tapi kalau lepas throttle, enjin x akan curi power tu balik. 
Rupanya saya boleh pasang gear 6 terus dekat FZ diamond guna R15 punya.(FZ lampu bulat x boleh, jangan tanya saya kenapa, itu yang saya baca, saya ingat je yang FZ diamond boleh)  Hmm part ni ramai yang akan bertanya adakah speed akan jadi lebih laju, tapi otai2 yang pernah pakai 6 gear sikit je yang jawab, so saya nak clarify sini. Ko punya motor 150 cc keluar lah power 150 cc je, pakai gear 6 x akan jadi laju, saya repeat X AKAN JADI LAJU! Unless korang nak modi barang la nak up spec 62 bagai.

Hari ni, perbincangan saya ni untuk orang yang main motor standard, tapi rasa macam sproket masih x ngam lagi, sampai gear 5 je, rpm kena tinggi baru rasa motor laju, tapi lepas throttle je rasa macam kena tarik speed dekat enjin. Saya dapat ilham ni melalui banyak pembacaan komen2 dan pengalaman otai2 group ni, dan dengan sedikit kajian, saya cadang nak sumbangkan balik sedikit ilmu yang saya ada.

So, soalan dan jawapan yang korang tunggu2kan, BAGAIMANA KITA NAK CAPAI SPROKET RATIO GEAR 5 FZ SAMA DENGAN GEAR 6 R15 UNTUK MENGHILANGKAN RASA ENJIN MENGERANG SEKALIGUS MENDAPAT BEST TOP SPEED YANG BOLEH TANPA MEMBEBANKAN ENJIN KITA? Jawapan dia memang main sproket ratio je xpayah nak main gearbox nak tambah gear 6. Betul ke ni? yes korang baca betul. Tapi sejauh mana ratio kita boleh turun sebelum membebankan enjin kita ? Part ni la yang kita akan kira sebentar lagi.

Sekarang cuba korang lihat nombor2 gear ratio yang diberi oleh gearbox R15

1st=2.833, 2nd=1.875, 3rd=1.364, 4th=1.143, 5th=0.957, 6th=0.84
Bandingkan dengan nombor2 gear ratio yang diberi oleh gearbox FZ150i
1st: 2.833; 2nd:1.875; 3rd:1.429; 4th:1.143; 5th: 0.956

Gear dengan sproket berpisah tiada, sebenarnya korang main gear ni macam tengah main sproket je.

Korang akan perasan sebenarnya, R15 ni tambahan 1 gear je dekat belakang dan paling penting, gearing ratio dia sangat dekat dengan FZ150i. Ini sebelum sproket dibawak masuk. So apa yang korang nampak sini adalah multiplier kepada sproket ratio korang, kalau letak sproket ratio 2.833 dia akan ikut trend ni sampai gear terakhir. Gear pertama ialah gear ratio yang selalu korang ambil dan banding tapi xde orang tengok gear yang last sekali. TAPI PALING PENTING SEBENARNYA, KITA NAK TAHU GEAR LAST SEKALI RATIO DIA BERAPA? Sebab kita ride, sama ada mengerang atau tidak bergantung kepada gear last sekali dan kita boleh kawal gear last dengan kawal sproket gear pertama.

Sekarang ni, kita boleh dapat tahu bahawa gear 6 R15 masih lagi dikira selamat dan tidak terlalu membebankan enjin lagi. So, target dia di sini adalah untuk mendapatkan gear 5 ratio kita dekat dengan 0.84 dan tidak kurang dari nombor itu sebab kurang sangat nanti dia membebankan enjin. Kalau dapat, lajak mesti smooth tapi pada masa yang sama x akan membebankan enjin.

So macam mana nak dapat gear nombor tu? Korang main ratio pulak dengan gear. Lepas tu buat sebagai multiplier kepada sproket ratio.
Multiplier untuk R15 gear 6 =0.84  / 2.833 = 0.29651
Multiplier untuk FZ gear 5 = 0.956/ 2.833 = 0.33745

Untuk pengetahuan, multiplier ini adalah berapa peratusan ratio gear 6 dari gear pertama, untuk gear 6 ratio dia tinggal 29.651% dari ratio gear 1, dan FZ pulak 33.745% gear ratio dari ratio gear 1.

Kita nak tahu kalau 33.745% dari gear 1 dapat ratio 0.84 untuk gear 5, gear sproket ratio apa yang kita boleh dapat?
1/ 0.33745 x 0.84 = 2.48926 <<< Jadi tuan2 dan puan2 sekalian, inilah ratio yang paling dekat nak bagi korang lajak optimum untuk FZ 5 gear, best speed, best sustainable power at top end speed dan bagi korang feel macam mana power gear 6 R15 tanpa perlu membeli dengan wang RM500, bayar pulak kat saya ye. Hehehe susah tau nak bertapa 500 tahun untuk dapat ilmu ni.

Korang boleh tengok gambar yang disertakan sekali, yang ni saya dapat dari laman web, so kalau sproket anda jatuh dalam kategori kotak hijau tersebut, korang punya lajak lagi ok dari standard, pickup mungkin kurang sikit masa gear 1 dan paling penting masih selamat, x terlalu membebankan enjin. Untuk RPM yang lebih rendah korang boleh dapat speed yang sama dari main sproket standard last gear.

Yang akan kecam saya biasa ialah orang yang nak jual gearbox R15. Hehe. Tapi yang dah pasang gearbox R15, korang sebenarnya x rugi banyak pun. Korang punya power distribution lebih sekata, x jauh sangat ratio dari gear to gear. Nak jelaskan pun susah unless korang fahamkan pengiraan di atas, korang akan automatic faham 6 gear ada kelebihan juga. Range sproket ratio dia lagi besar dari gear 5, so dia kira lebih flexible la. Tapi kalau korang rasa was2 nak guna dekat gear 6 sebab fz150 kurang power dari R15 sebanyak 2 KW, korang boleh cuba rendahkan sikit mungkin dalam ratio 2.6 gitu.

Ini laman2 web yang saya guna untuk dapatkan data.

Data gear R15: https://autos.maxabout.com/bikes/yamaha/r15/yzf-r15-version-2
Data gear FZ150i: http://www.yamaha-motor.com.my/products-details.php?id=11
Gear ratio Fz150i: http://fz150iownersgroup.blogspot.com/2012/04/info-mengenai-spocket-fz150i-anda.html

Sampai sini je, ingat, jangan nak kecam, kalau x, I blok terus je senang. Orang macam ni saya x akan layan. Kalau nak beradu menggunakan ilmu, boleh, itu saya suka. Kalau saya silap, tolong betulkan. Tapi nak beradu bodoh banggangkan orang tanpa penjelasan yang logik, jangan cari saya. Saya blok je orang macam ni. Sekian.



den suka post2 berbaur teori macam ni ...
sudah lama tak pegang kalkulator ..
alhamdulillah hehee
|rgsukan|ct110|ks100|kr150a|k-one|nsr-rr|nsr-rrw|

Offline pirateofyoursoul

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 734
  • Popularity: +0/-0
  • OraMinggirTabrak!
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #71 on: 22 September , 2018, 12:40:58 PM »
Bole la nanti bro ajar saya yg nubis ni...
RageAGainstTheMachine!
OraMinggirTabrak!

Offline enlogam

  • Old Timer MBC Rider
  • Jr. Member
  • ***
  • Posts: 84
  • Popularity: +0/-0
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #72 on: 22 September , 2018, 16:25:34 PM »
Bole la nanti bro ajar saya yg nubis ni...

mungkin boleh digunapakai utk geng lc4s vs lc5s, mungkin juga geng lc4s bernadikan spec fz5s
otai-san selalu bpesan turun 1-2mata je sproket, nak kurangkan vibrate hehee
|rgsukan|ct110|ks100|kr150a|k-one|nsr-rr|nsr-rrw|

Offline pirateofyoursoul

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 734
  • Popularity: +0/-0
  • OraMinggirTabrak!
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #73 on: 14 February , 2019, 23:41:21 PM »
Geng, kalau enjin sudah "makan minyak hitam", apa kesannya eh?
 Bole citer sikit?
RageAGainstTheMachine!
OraMinggirTabrak!

Offline enlogam

  • Old Timer MBC Rider
  • Jr. Member
  • ***
  • Posts: 84
  • Popularity: +0/-0
    • View Profile
Re: Yamaha Fz150i - Version 1
« Reply #74 on: 16 February , 2019, 08:17:58 AM »
Geng, kalau enjin sudah "makan minyak hitam", apa kesannya eh?
 Bole citer sikit?

kena rajin check level minyak hitam, kurang kang top-up sikit..
motor pun akan rasa mendap sikit dari kebiasaan nya
|rgsukan|ct110|ks100|kr150a|k-one|nsr-rr|nsr-rrw|