MBC Forum Banner

Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - KawiSaibot

Pages: 1 [2]
16
Yamaha / Re: Yamaha R15 V3
« on: 01 February , 2019, 07:46:31 AM »
Owhhh....sensor kat spoket kot.....

Ingat sama mcm fz2014 onwards....

Atau saiz spoket effect reading?.....huhu

17
Yamaha / Re: Yamaha R15 V3
« on: 23 January , 2019, 18:21:58 PM »
User r15 v3 kuning disini...

Mileage dah 4500km++....

Setakat ni problem ada bunyi kreok3 dekat monoshock, suspect area bushing....

Nak claim kat yamaha tak dapat, sebab depa nak check buku servis tu....

First servis kat kedai lain, servis kedua buat sendiri......

 :-[ :-[ :-[

Sekarang takdak dah bunyi tu, harap elok ler.....

Overall memang best.....VVA, slipper clutch memang terasa, buleh drop gear mcm moto3....haha
alamak...kena servis kat kedai ejen Yamaha je kan? VVA tu apa ek?
Yep...better motor baru servis kat yamaha center senang.....kot dalam warranty nak claim senang....huhu

Vva - valve variable actuation . Profile intake cam bertukar masa rpm 7500 ke atas. Rasa macam ala2 vtec la dia punya pergi  :D

Satu lagi yang best pasal motor ni, meter memang berat. Ralat tak sampai 10kmh. Ni kalau spoket standard la . Speedometer kat spoket .
Yep, lebih kurang mcm vtec, tp yang ni camshaft dier ada 3 lobe....satu exhaust, dua intake...

Lobe intake pertama ntuk low speed (aka low cam), bila atas around 7k rpm akan ada solenoid(ecu hantar signal)berfungsi tolak pin ke lobe kedua(aka high cam)...

tp lepas tukar spoket depan.. hehehe..
Lengchai....tak silap sensor kat gearbox....

18
Yamaha / Re: Yamaha R15 V3
« on: 22 January , 2019, 23:11:17 PM »
User r15 v3 kuning disini...

Mileage dah 4500km++....

Setakat ni problem ada bunyi kreok3 dekat monoshock, suspect area bushing....

Nak claim kat yamaha tak dapat, sebab depa nak check buku servis tu....

First servis kat kedai lain, servis kedua buat sendiri......

 :-[ :-[ :-[

Sekarang takdak dah bunyi tu, harap elok ler.....

Overall memang best.....VVA, slipper clutch memang terasa, buleh drop gear mcm moto3....haha

19
Modenas / Demak / Re: Kriss 100,110,120 SG
« on: 22 January , 2019, 23:07:26 PM »
Geng...ada tak service manual ct110 atau kriss120..?

Jenuh cari kat google....

Aku nyer EFI118 pening tgk part2 enjin dalam.....huhu  :-[
Enlogam ada kot...
Owhhh....thanks bro.

Setakat ni yang tau, camshaft efi118 sama ngan ct110, blok sama ngan kriss120.....

Cuma tuning injection yang pening, sistem dari company Synerject.....

Nak kena tanya modenas depa ada tak software@tools ntuk diagnostic@tuning....

20
Modenas / Demak / Re: Kriss 100,110,120 SG
« on: 10 January , 2019, 15:40:09 PM »
Geng...ada tak service manual ct110 atau kriss120..?

Jenuh cari kat google....

Aku nyer EFI118 pening tgk part2 enjin dalam.....huhu  :-[

21
Yamaha / Re: Yamaha Yz-F R25
« on: 12 September , 2018, 14:26:43 PM »
Baru2 ni kecoh pasal kes valve sopek......tengok kat facebook makin banyak pulak user yang kena.....ada yg dah buat valve clearance pun masih kena jugak.....

Adakah kualiti material valve?

Cara bawak melenjan?

22
Kawasaki / Re: KAWASAKI ZXR250 MALAYSIA
« on: 24 April , 2018, 11:35:33 AM »
Quote
ada pomen bagitau masa saya pakai dulu lah, gear 1- 3 jangan tarik sangat sebab valve kecik dan amat senang patah. Macamana pendapat tuan?
Ni pendapat aku macam mitos pun ada, sebab dulu pernah perah gear satu dekat 13k rpm seingat aku, macam roket...haha......ok jer motor.

Powerband motor ni buleh kata kat rpm tinggi, stroke pendek...yang gear 1-3 takleh merembat tu maybe disebabkan rim belakang 18, tapi kalu tengok ratio sprocket pun besar, even spoket standard belakang pun besar dulang..takder masalah setakat nak shift kat 10k rpm....

Gear 3 pun pernah hit sampai cutoff, berentap ngan mamat naik rxz, kira mcm rolling start.

Selama pakai tak pernah ada masalah valve patah atau piston tembus keluaq enjin, even masa buat top oberhol pun takdak satu valve yang makan.....cuma shim semua barai dan timing chain macam cepat makan kalau selalu merembat.

Dulu masa beli zx2 hasil air tangan tokmoh@threebikerz, memang terbaik setting enjin, even carb pun dilaras dengan baik, bunyi ekzos pun cantik.

Sifu aku dulu pernah tegur jangan bwk macam pondan....lembut sangat...haha

Tapi itulah, yang penting enjin kena tip top@tuning cantik........

23
Modenas / Demak / Re: Kriss 100,110,120 SG
« on: 23 April , 2018, 08:02:54 AM »
EFI 118 leh masuk gak ker.....?huhu

Motor injection pelik modenas.... :-[

24
Kawasaki / Re: KAWASAKI ZXR250 MALAYSIA
« on: 23 April , 2018, 08:01:31 AM »
moto idaman. ingat nak ambk satu. apa pendapat otai2.  dari segi kos selenggara & spairpart
Spare part tiada masalah, masih ada lagi, cuma motor lama, akan ada part nak kena tukar atau selenggara, dan pengalaman pakai zx2 ni selama dua tahun buleh kata agak tinggi mentenen...

First problem inner tube fork depan calar, sebelah sahaja kalu baru dekat 800 lebih, belum masuk oil seal upah apa semua mau dekat 2k.

Top oberhol dekat 1200 sebab enjin susah nak idop time sejuk@awai pagi, shim semua barai, timing chain tukar.

Kedua cdi kong (punca enjin susah nak idop time sejuk), koyak lagi poket.

Ketiga, bushing ngan bearing swing arm barai, dekat 600 abih.

Last monoshock bocor, taktahan juai terus....huhu

Tapi enjin buleh kata bulletproof walaupun high revving, cuma jaga mentenen (minyak hitam berkualiti).

Kalau nak beli pastikan kondisi tip top.

Tapi, apa pun memang terbaik motor ni, spec macam zxr750, cuma saiz dikecikkan, USD fork adjustable, 4 inline, hose mesin basuh, riding position sporty dan tak terlalu ekstrim, last bunyi yang merdu menarik ramai orang....haha  ;D
hose mesin basuh tu yang best tuh...kikiki...
Haha.....selama pakai zx2 ni selain orang tegur bunyi 4 inline, hose mesin basuh buleh kata 8/10 tegur..... ;D

25
Kawasaki / Re: KAWASAKI ZXR250 MALAYSIA
« on: 20 April , 2018, 11:39:23 AM »
moto idaman. ingat nak ambk satu. apa pendapat otai2.  dari segi kos selenggara & spairpart
Spare part tiada masalah, masih ada lagi, cuma motor lama, akan ada part nak kena tukar atau selenggara, dan pengalaman pakai zx2 ni selama dua tahun buleh kata agak tinggi mentenen...

First problem inner tube fork depan calar, sebelah sahaja kalu baru dekat 800 lebih, belum masuk oil seal upah apa semua mau dekat 2k.

Top oberhol dekat 1200 sebab enjin susah nak idop time sejuk@awai pagi, shim semua barai, timing chain tukar.

Kedua cdi kong (punca enjin susah nak idop time sejuk), koyak lagi poket.

Ketiga, bushing ngan bearing swing arm barai, dekat 600 abih.

Last monoshock bocor, taktahan juai terus....huhu

Tapi enjin buleh kata bulletproof walaupun high revving, cuma jaga mentenen (minyak hitam berkualiti).

Kalau nak beli pastikan kondisi tip top.

Tapi, apa pun memang terbaik motor ni, spec macam zxr750, cuma saiz dikecikkan, USD fork adjustable, 4 inline, hose mesin basuh, riding position sporty dan tak terlalu ekstrim, last bunyi yang merdu menarik ramai orang....haha  ;D

26
General Discussion / Re: Welcome Back MBC
« on: 26 February , 2018, 10:19:01 AM »
Quote
Salam tuan..saya cam nick ni walau tak pernah jumpa...thank you...harap kita bersama dapat manfaat dari MBC ...
Huhu....buleh kata tak pernah jumpa lagi....

Ada skali sebelum ni nak pegi FNF tapi tersilap hari, tahun 2009 tak silap....haha

In Sya Allah, semoga dapat manfaat bersama2.....terima kasih bro pirate  :)

27
Yamaha / Re: Yamaha Yz-F R25
« on: 26 February , 2018, 08:20:43 AM »
Salam geng... :)

Baru upgrade ke artupai selepas kawa zxr250, sudah setahun setengah.....

Quote
dengar2 motor ni banyak problem. bearing clutch la, oil pump la, handle crown crack la. betul ke?
Yang dua problem tu Yamaha ada recall balik, handle crown crack setakat ni tak pernah dengar lagi.....huhu

28
General Discussion / Re: Welcome Back MBC
« on: 26 February , 2018, 08:11:00 AM »
Salam semua....  :)

Wahhh......MBC ada balik dah....punye lama...  :o ...huhu

Nickname still guna yang sama.....

Salam kenal yer.....   :)

Pages: 1 [2]