Malaysian Bikers Community
Maklumat Teknikal dan Pengetahuan Am Tentang Motorsikal / Aksesori Motorsikal dan Penunggang => Jentera Jepun - Japanese Bike => Yamaha => Topic started by: mkadzmi on 09 January , 2018, 18:21:33 PM
-
Assalamualaikum,
Newbie post
========================================
Code Error Yamaha Fz150i
Kod dan Kerosakan/Gangguan Nyalaan 1 saat Nyalaan 1/2 saat
12 - Cranshaft Position Sensor 1 kali 2 kali
13 - Intake Air Pressure Sensor 1 kali 3 kali
14 - Intake Air Pressure Sensor 1 kali 4 kali
16 - Throttle Position Sensor 1 kali 6 kali
21 - Coolant Temperature Sensor 2 kali 1 kali
22 - Intake Air Temperature Sensor 2 kali 2 kali
30 - Lean Angle Cutt Off Switch (latch up detected) 3 kali 0 kali
33 - Primary Ignition Coil 3 kali 3 kali
39 - Sistem Electric Fuel Injection 3 kali 9 kali
41 - Lean Angle Sensor 4 kali 1 kali
44 - Proses pembacaan atau penulisan pd EPROM 4 kali 4 kali
46 - Aliran letrik ke sistem F1 tidak normal 4 kali 6 kali
50 - Kerosakan pada Memory ECU 5 kali 0 kali
Untuk makluman, Nyalaan ni pada Lampu Enjin yang warna Oren tu..
boleh tak kita apply cara ni untuk fzi model 2016? Terima kasih tuan
meter FZ model baru dia akan tunjuk terus fault code kat digital display
boleh refer sini (dalam bahasa Indo, tapi boleh tangkap rasanya ape yang dia nak bagitau hehehe)
http://aripitstop.com/2015/06/17/lebih-pintar-speedometer-new-vixion-advance-bisa-tampilkan-kode-kerusakan-motor/
-
Saya menunggang FZI 150 model tahun 2016. (selepas ini dirujuk sebagai efjekai - lebih "catchy" ) menunggang setiap hari dari Seremban ke Kelana Jaya. Masih juga terdapat waktu waktu dimana motor tiba tiba mati sendiri. Puas sudah memikirkan tidak ditemui jawapan. Bagaimana pendapat tuan?
-
Assalamualaikum,
Newbie post
Fuiyoooo MKA dah pakai efjek
-
Saya menunggang FZI 150 model tahun 2016. (selepas ini dirujuk sebagai efjekai - lebih "catchy" ) menunggang setiap hari dari Seremban ke Kelana Jaya. Masih juga terdapat waktu waktu dimana motor tiba tiba mati sendiri. Puas sudah memikirkan tidak ditemui jawapan. Bagaimana pendapat tuan?
Kena tengok error code apa keluar tu
-
Assalamualaikum,
Newbie post
Fuiyoooo MKA dah pakai efjek
Pakai ex5 lagi bang
-
Saya menunggang FZI 150 model tahun 2016. (selepas ini dirujuk sebagai efjekai - lebih "catchy" ) menunggang setiap hari dari Seremban ke Kelana Jaya. Masih juga terdapat waktu waktu dimana motor tiba tiba mati sendiri. Puas sudah memikirkan tidak ditemui jawapan. Bagaimana pendapat tuan?
Dia nak main cak ku cak ngan abang tu....
Tiap hari ke jadi?
Ade kuar blinking kuning?
Ade tanda2 sebelum mati....
-
Salam.
Fzi standet tumpang park..
Xpernah jd pula..enjin mati2.
-
Pergghh. Menggamit memori betul masuk balik MBC ni. Hahaha
-
salam 1 malaysia..
nak tanya abam2.. moto saya sudah hampir 100k km mileage.. perlu buat full overhaul atau top overhaul sahaja..? moto sedap bawa lagi..
mohon bantuan abam2 sekalian.. :D
-
salam 1 malaysia..
nak tanya abam2.. moto saya sudah hampir 100k km mileage.. perlu buat full overhaul atau top overhaul sahaja..? moto sedap bawa lagi..
mohon bantuan abam2 sekalian.. :D
Ckup skadar top overhaul kalo rod tak goyang lgi...cek klac plet skali..cuci headblok
-
salam 1 malaysia..
nak tanya abam2.. moto saya sudah hampir 100k km mileage.. perlu buat full overhaul atau top overhaul sahaja..? moto sedap bawa lagi..
mohon bantuan abam2 sekalian.. :D
Ckup skadar top overhaul kalo rod tak goyang lgi...cek klac plet skali..cuci headblok
berapa anggaran kos perubatan ni..? :-\ :-\
-
salam 1 malaysia..
nak tanya abam2.. moto saya sudah hampir 100k km mileage.. perlu buat full overhaul atau top overhaul sahaja..? moto sedap bawa lagi..
mohon bantuan abam2 sekalian.. :D
Ckup skadar top overhaul kalo rod tak goyang lgi...cek klac plet skali..cuci headblok
berapa anggaran kos perubatan ni..? :-\ :-\
Fz lama ke baru???
Mcm2 bleh buat tu...tkar valve seal,tkar ring,grindvalve,tkar coolant dll....tgk la apa kerosakan dia jgak...maybe dlm 4ratus cmtu kot kalo xde pape
-
Assalamualaikum
Tumpang lalu Shah dari Perlis.... dah pakai FZ sejak 2013 lampu Diamond... salam perkenalan semua
-
Saya menunggang FZI 150 model tahun 2016. (selepas ini dirujuk sebagai efjekai - lebih "catchy" ) menunggang setiap hari dari Seremban ke Kelana Jaya. Masih juga terdapat waktu waktu dimana motor tiba tiba mati sendiri. Puas sudah memikirkan tidak ditemui jawapan. Bagaimana pendapat tuan?
Dia nak main cak ku cak ngan abang tu....
Tiap hari ke jadi?
Ade kuar blinking kuning?
Ade tanda2 sebelum mati....
Takda tanda pulak. Tiba tiba je loss power dan meter OFF. Kalau tengah nak memotong, takut juga dan pernah terjadi.
-
Saya menunggang FZI 150 model tahun 2016. (selepas ini dirujuk sebagai efjekai - lebih "catchy" ) menunggang setiap hari dari Seremban ke Kelana Jaya. Masih juga terdapat waktu waktu dimana motor tiba tiba mati sendiri. Puas sudah memikirkan tidak ditemui jawapan. Bagaimana pendapat tuan?
Kena tengok error code apa keluar tu
Error code tu akan dipaparkan di mana tuan? Setakat ini tiada paparan di panel meter. Tiba tiba sahaja mati. Meter OFF dan kemudian akan ON balik. Bila meter ON balik, enjin yang mati tiba tiba hidup tetapi dalam keadaan yang seakan loss power.
-
Saya menunggang FZI 150 model tahun 2016. (selepas ini dirujuk sebagai efjekai - lebih "catchy" ) menunggang setiap hari dari Seremban ke Kelana Jaya. Masih juga terdapat waktu waktu dimana motor tiba tiba mati sendiri. Puas sudah memikirkan tidak ditemui jawapan. Bagaimana pendapat tuan?
Kena tengok error code apa keluar tu
Error code tu akan dipaparkan di mana tuan? Setakat ini tiada paparan di panel meter. Tiba tiba sahaja mati. Meter OFF dan kemudian akan ON balik. Bila meter ON balik, enjin yang mati tiba tiba hidup tetapi dalam keadaan yang seakan loss power.
Code Error Yamaha Fz150i
Kod dan Kerosakan/Gangguan Nyalaan 1 saat Nyalaan 1/2 saat
12 - Cranshaft Position Sensor 1 kali 2 kali
13 - Intake Air Pressure Sensor 1 kali 3 kali
14 - Intake Air Pressure Sensor 1 kali 4 kali
16 - Throttle Position Sensor 1 kali 6 kali
21 - Coolant Temperature Sensor 2 kali 1 kali
22 - Intake Air Temperature Sensor 2 kali 2 kali
30 - Lean Angle Cutt Off Switch (latch up detected) 3 kali 0 kali
33 - Primary Ignition Coil 3 kali 3 kali
39 - Sistem Electric Fuel Injection 3 kali 9 kali
41 - Lean Angle Sensor 4 kali 1 kali
44 - Proses pembacaan atau penulisan pd EPROM 4 kali 4 kali
46 - Aliran letrik ke sistem F1 tidak normal 4 kali 6 kali
50 - Kerosakan pada Memory ECU 5 kali 0 kali
Untuk makluman, Nyalaan ni pada Lampu Enjin yang warna Oren tu..
-
Mungkin kunci problem...fz baru ade penyakit cmni
-
Saya menunggang FZI 150 model tahun 2016. (selepas ini dirujuk sebagai efjekai - lebih "catchy" ) menunggang setiap hari dari Seremban ke Kelana Jaya. Masih juga terdapat waktu waktu dimana motor tiba tiba mati sendiri. Puas sudah memikirkan tidak ditemui jawapan. Bagaimana pendapat tuan?
Kena tengok error code apa keluar tu
Saya tak tau nak tengok kat mana error code tu tuan . Kat mana ye? :'(
Error code tu akan dipaparkan di mana tuan? Setakat ini tiada paparan di panel meter. Tiba tiba sahaja mati. Meter OFF dan kemudian akan ON balik. Bila meter ON balik, enjin yang mati tiba tiba hidup tetapi dalam keadaan yang seakan loss power.
Code Error Yamaha Fz150i
Kod dan Kerosakan/Gangguan Nyalaan 1 saat Nyalaan 1/2 saat
12 - Cranshaft Position Sensor 1 kali 2 kali
13 - Intake Air Pressure Sensor 1 kali 3 kali
14 - Intake Air Pressure Sensor 1 kali 4 kali
16 - Throttle Position Sensor 1 kali 6 kali
21 - Coolant Temperature Sensor 2 kali 1 kali
22 - Intake Air Temperature Sensor 2 kali 2 kali
30 - Lean Angle Cutt Off Switch (latch up detected) 3 kali 0 kali
33 - Primary Ignition Coil 3 kali 3 kali
39 - Sistem Electric Fuel Injection 3 kali 9 kali
41 - Lean Angle Sensor 4 kali 1 kali
44 - Proses pembacaan atau penulisan pd EPROM 4 kali 4 kali
46 - Aliran letrik ke sistem F1 tidak normal 4 kali 6 kali
50 - Kerosakan pada Memory ECU 5 kali 0 kali
Untuk makluman, Nyalaan ni pada Lampu Enjin yang warna Oren tu..
-
Saya menunggang FZI 150 model tahun 2016. (selepas ini dirujuk sebagai efjekai - lebih "catchy" ) menunggang setiap hari dari Seremban ke Kelana Jaya. Masih juga terdapat waktu waktu dimana motor tiba tiba mati sendiri. Puas sudah memikirkan tidak ditemui jawapan. Bagaimana pendapat tuan?
Kena tengok error code apa keluar tu
Error code tu akan dipaparkan di mana tuan? Setakat ini tiada paparan di panel meter. Tiba tiba sahaja mati. Meter OFF dan kemudian akan ON balik. Bila meter ON balik, enjin yang mati tiba tiba hidup tetapi dalam keadaan yang seakan loss power.
Code Error Yamaha Fz150i
Kod dan Kerosakan/Gangguan Nyalaan 1 saat Nyalaan 1/2 saat
12 - Cranshaft Position Sensor 1 kali 2 kali
13 - Intake Air Pressure Sensor 1 kali 3 kali
14 - Intake Air Pressure Sensor 1 kali 4 kali
16 - Throttle Position Sensor 1 kali 6 kali
21 - Coolant Temperature Sensor 2 kali 1 kali
22 - Intake Air Temperature Sensor 2 kali 2 kali
30 - Lean Angle Cutt Off Switch (latch up detected) 3 kali 0 kali
33 - Primary Ignition Coil 3 kali 3 kali
39 - Sistem Electric Fuel Injection 3 kali 9 kali
41 - Lean Angle Sensor 4 kali 1 kali
44 - Proses pembacaan atau penulisan pd EPROM 4 kali 4 kali
46 - Aliran letrik ke sistem F1 tidak normal 4 kali 6 kali
50 - Kerosakan pada Memory ECU 5 kali 0 kali
Untuk makluman, Nyalaan ni pada Lampu Enjin yang warna Oren tu..
pinjam ye bang...nak letak kat 1st posting untuk rujukan
-
Saya menunggang FZI 150 model tahun 2016. (selepas ini dirujuk sebagai efjekai - lebih "catchy" ) menunggang setiap hari dari Seremban ke Kelana Jaya. Masih juga terdapat waktu waktu dimana motor tiba tiba mati sendiri. Puas sudah memikirkan tidak ditemui jawapan. Bagaimana pendapat tuan?
Kena tengok error code apa keluar tu
Error code tu akan dipaparkan di mana tuan? Setakat ini tiada paparan di panel meter. Tiba tiba sahaja mati. Meter OFF dan kemudian akan ON balik. Bila meter ON balik, enjin yang mati tiba tiba hidup tetapi dalam keadaan yang seakan loss power.
Code Error Yamaha Fz150i
Kod dan Kerosakan/Gangguan Nyalaan 1 saat Nyalaan 1/2 saat
12 - Cranshaft Position Sensor 1 kali 2 kali
13 - Intake Air Pressure Sensor 1 kali 3 kali
14 - Intake Air Pressure Sensor 1 kali 4 kali
16 - Throttle Position Sensor 1 kali 6 kali
21 - Coolant Temperature Sensor 2 kali 1 kali
22 - Intake Air Temperature Sensor 2 kali 2 kali
30 - Lean Angle Cutt Off Switch (latch up detected) 3 kali 0 kali
33 - Primary Ignition Coil 3 kali 3 kali
39 - Sistem Electric Fuel Injection 3 kali 9 kali
41 - Lean Angle Sensor 4 kali 1 kali
44 - Proses pembacaan atau penulisan pd EPROM 4 kali 4 kali
46 - Aliran letrik ke sistem F1 tidak normal 4 kali 6 kali
50 - Kerosakan pada Memory ECU 5 kali 0 kali
Untuk makluman, Nyalaan ni pada Lampu Enjin yang warna Oren tu..
pinjam ye bang...nak letak kat 1st posting untuk rujukan
Sila kan untuk rujukan kita bersama... saya pun pernah jadi dulu error code no 46. Awalnya tak tahu apa yg tak kena tercari jugak apa punca. Lepas cal member baru depa ingatkan lihat error code macam tu lah jadi saya tengok berapa kali lampu oren tu kelip baru dapat kesan...
-
Saya menunggang FZI 150 model tahun 2016. (selepas ini dirujuk sebagai efjekai - lebih "catchy" ) menunggang setiap hari dari Seremban ke Kelana Jaya. Masih juga terdapat waktu waktu dimana motor tiba tiba mati sendiri. Puas sudah memikirkan tidak ditemui jawapan. Bagaimana pendapat tuan?
Kena tengok error code apa keluar tu
Error code tu akan dipaparkan di mana tuan? Setakat ini tiada paparan di panel meter. Tiba tiba sahaja mati. Meter OFF dan kemudian akan ON balik. Bila meter ON balik, enjin yang mati tiba tiba hidup tetapi dalam keadaan yang seakan loss power.
Code Error Yamaha Fz150i
Kod dan Kerosakan/Gangguan Nyalaan 1 saat Nyalaan 1/2 saat
12 - Cranshaft Position Sensor 1 kali 2 kali
13 - Intake Air Pressure Sensor 1 kali 3 kali
14 - Intake Air Pressure Sensor 1 kali 4 kali
16 - Throttle Position Sensor 1 kali 6 kali
21 - Coolant Temperature Sensor 2 kali 1 kali
22 - Intake Air Temperature Sensor 2 kali 2 kali
30 - Lean Angle Cutt Off Switch (latch up detected) 3 kali 0 kali
33 - Primary Ignition Coil 3 kali 3 kali
39 - Sistem Electric Fuel Injection 3 kali 9 kali
41 - Lean Angle Sensor 4 kali 1 kali
44 - Proses pembacaan atau penulisan pd EPROM 4 kali 4 kali
46 - Aliran letrik ke sistem F1 tidak normal 4 kali 6 kali
50 - Kerosakan pada Memory ECU 5 kali 0 kali
Untuk makluman, Nyalaan ni pada Lampu Enjin yang warna Oren tu..
pinjam ye bang...nak letak kat 1st posting untuk rujukan
Sila kan untuk rujukan kita bersama... saya pun pernah jadi dulu error code no 46. Awalnya tak tahu apa yg tak kena tercari jugak apa punca. Lepas cal member baru depa ingatkan lihat error code macam tu lah jadi saya tengok berapa kali lampu oren tu kelip baru dapat kesan...
camana nak tengok error tu? bole bagi pencerahan tuan?
-
camana nak tengok error tu? bole bagi pencerahan tuan?
[/quote]
Jika FZ lama tuan boleh lihat di meter belah kanan ada lampu akan menyala warna oren jika alami teknikal problem. Macam saya haritu, saya off enjin lepas tu on semula suis sahaja (jangan hidupkan enjin) dan kira berapa kali kelipan lampu warna oren tu.. awalnya kelipan agak lambat kemudian cepat... jadi kira berapa kali lambat dan cepat tu kemudian kita tengok carta error code baru tau apa punca kerosakan.. Carta error code tu tuan boleh save terus dalam henset untuk mudahkan semakan jika ada teknikal problem.. Sebab error code tu berdasarkan berapa kali kelipan lampu oren kemudian baru tau punca kerosakan
-
camana nak tengok error tu? bole bagi pencerahan tuan?
Jika FZ lama tuan boleh lihat di meter belah kanan ada lampu akan menyala warna oren jika alami teknikal problem. Macam saya haritu, saya off enjin lepas tu on semula suis sahaja (jangan hidupkan enjin) dan kira berapa kali kelipan lampu warna oren tu.. awalnya kelipan agak lambat kemudian cepat... jadi kira berapa kali lambat dan cepat tu kemudian kita tengok carta error code baru tau apa punca kerosakan.. Carta error code tu tuan boleh save terus dalam henset untuk mudahkan semakan jika ada teknikal problem.. Sebab error code tu berdasarkan berapa kali kelipan lampu oren kemudian baru tau punca kerosakan
[/quote]
boleh tak kita apply cara ni untuk fzi model 2016? Terima kasih tuan
-
camana nak tengok error tu? bole bagi pencerahan tuan?
Jika FZ lama tuan boleh lihat di meter belah kanan ada lampu akan menyala warna oren jika alami teknikal problem. Macam saya haritu, saya off enjin lepas tu on semula suis sahaja (jangan hidupkan enjin) dan kira berapa kali kelipan lampu warna oren tu.. awalnya kelipan agak lambat kemudian cepat... jadi kira berapa kali lambat dan cepat tu kemudian kita tengok carta error code baru tau apa punca kerosakan.. Carta error code tu tuan boleh save terus dalam henset untuk mudahkan semakan jika ada teknikal problem.. Sebab error code tu berdasarkan berapa kali kelipan lampu oren kemudian baru tau punca kerosakan
boleh tak kita apply cara ni untuk fzi model 2016? Terima kasih tuan
[/quote]
FZ model baru tak pasti tuan... mungkin sama cuma meter ja berlainan.. Kita tunggu kut ada yg lebih xpert jawabkan
-
boleh tak kita apply cara ni untuk fzi model 2016? Terima kasih tuan
meter FZ model baru dia akan tunjuk terus fault code kat digital display
boleh refer sini (dalam bahasa Indo, tapi boleh tangkap rasanya ape yang dia nak bagitau hehehe)
http://aripitstop.com/2015/06/17/lebih-pintar-speedometer-new-vixion-advance-bisa-tampilkan-kode-kerusakan-motor/
-
boleh tak kita apply cara ni untuk fzi model 2016? Terima kasih tuan
meter FZ model baru dia akan tunjuk terus fault code kat digital display
boleh refer sini (dalam bahasa Indo, tapi boleh tangkap rasanya ape yang dia nak bagitau hehehe)
http://aripitstop.com/2015/06/17/lebih-pintar-speedometer-new-vixion-advance-bisa-tampilkan-kode-kerusakan-motor/
terima kasih tuan. Tapi tak pernah keluar error code pula. Pening jugak. Fuel Injector bermasalahke? Atau apa ek?
-
terima kasih tuan. Tapi tak pernah keluar error code pula. Pening jugak. Fuel Injector bermasalahke? Atau apa ek?
mungkin boleh cuba check plug & plug cap. macam ade kes member haritu bila check mcm ade selaput (mungkin sebab oxidation) kat dalam contact point dia
-
terima kasih tuan. Tapi tak pernah keluar error code pula. Pening jugak. Fuel Injector bermasalahke? Atau apa ek?
mungkin boleh cuba check plug & plug cap. macam ade kes member haritu bila check mcm ade selaput (mungkin sebab oxidation) kat dalam contact point dia
Tuan rihuhs, check PM.. ;D
-
Tuan rihuhs, check PM.. ;D
dah check. macam kosong je ;D ;D
-
Tumpang lalu abang-abang kawasan. ;D
-
Tumpang lalu abang-abang kawasan. ;D
adali.... muto mu rindu mu kat Subang Jaye nun....
Balik la Awang~...
-
assalamualaikum semua.... menumpang lalu sambil melihat diskusi2 hebat dalam bidang yamaha fz150i....
-
Tumpang lalu abang-abang kawasan. ;D
adali.... muto mu rindu mu kat Subang Jaye nun....
Balik la Awang~...
ko tak bawak dia jalan2 dah ke?
-
Tumpang lalu abang-abang kawasan. ;D
adali.... muto mu rindu mu kat Subang Jaye nun....
Balik la Awang~...
ko tak bawak dia jalan2 dah ke?
bawok sokmo..
kehulu kehilir kehulu kehilir ke hulu ke hilir ke hulu ke hilir...
-
Tumpang lalu abang-abang kawasan. ;D
adali.... muto mu rindu mu kat Subang Jaye nun....
Balik la Awang~...
Hahaha. Busy boh dok dang jupe die.
-
As salam...
nak tanya coolant FZ ni slalu tukar brapa tahun sekali? Jenis coolant apa yang elok..
-
As salam...
nak tanya coolant FZ ni slalu tukar brapa tahun sekali? Jenis coolant apa yang elok..
Coolant ni seeloknya tukar la 2 tahun sekali.. sebab coolant tak akan mengurang selagi tiada kebocoran...
Tapi rajin2 la cek kot ade bocor tanpa sedar... Tapi klu ada masalah lampu temperature merah akan menyala bilamana tahap kepanasan coolant telah mencapai 105°c dan fan tidak lagi menyaport danakan menyebabkan headcilider akan membengkok lalu merosakkan struktur topset motor....
Jenama coolant ada banyak.... Baik jenama factory seperti yamaha honda.... Atau after market seperti motul dan sebagainya.... Dan ada jenis boleh tuang terus dan ada juga jenis bancuh dengan air suling dulu...
Sebaik nya boleh guna air cap badak coolant yang dirokemenkan pomen anda....
-
As salam...
nak tanya coolant FZ ni slalu tukar brapa tahun sekali? Jenis coolant apa yang elok..
Coolant ni seeloknya tukar la 2 tahun sekali.. sebab coolant tak akan mengurang selagi tiada kebocoran...
Tapi rajin2 la cek kot ade bocor tanpa sedar... Tapi klu ada masalah lampu temperature merah akan menyala bilamana tahap kepanasan coolant telah mencapai 105°c dan fan tidak lagi menyaport danakan menyebabkan headcilider akan membengkok lalu merosakkan struktur topset motor....
Jenama coolant ada banyak.... Baik jenama factory seperti yamaha honda.... Atau after market seperti motul dan sebagainya.... Dan ada jenis boleh tuang terus dan ada juga jenis bancuh dengan air suling dulu...
Sebaik nya boleh guna air cap badak coolant yang dirokemenkan pomen anda....
Patutlah dok perati coolant ni tak berkurang pun naik heran pun ada.. Setengah kedai ada coolant Yamalube Siam tu rasanya elok kut noh
-
Patutlah dok perati coolant ni tak berkurang pun naik heran pun ada.. Setengah kedai ada coolant Yamalube Siam tu rasanya elok kut noh
original Yamalube punya pun ok dah ;D
nak ganti, coolant lama buang habis dulu baru tuang yang baru
-
original Yamalube punya pun ok dah ;D
nak ganti, coolant lama buang habis dulu baru tuang yang baru
Ok terima kasih
-
Salam, moto saya setakat ini masih terdapat simptom yang membuat saya tertanya. Situasinya begini : Tengah bawa dalam 115kmh tiba tiba enjin mati, meter pun mati TETAPI tiba tiba hidup semula dan moto boleh terus berjalan. Tetapi terdapat pengurangan kuasa yang nyata selepas motor itu hidup semula. Saya terpaksa berhenti dan matikan enjin guna kunci dan hidupkan semula , OFF dan ON semula. Ada sesiapa yang ada masalah begini dan apa kaedah penyelasaian? Terima kasih. Saya nubis kubis.
-
Salam, moto saya setakat ini masih terdapat simptom yang membuat saya tertanya. Situasinya begini : Tengah bawa dalam 115kmh tiba tiba enjin mati, meter pun mati TETAPI tiba tiba hidup semula dan moto boleh terus berjalan. Tetapi terdapat pengurangan kuasa yang nyata selepas motor itu hidup semula. Saya terpaksa berhenti dan matikan enjin guna kunci dan hidupkan semula , OFF dan ON semula. Ada sesiapa yang ada masalah begini dan apa kaedah penyelasaian? Terima kasih. Saya nubis kubis.
Kabel spark plug/plug cap dah check?
-
Salam, moto saya setakat ini masih terdapat simptom yang membuat saya tertanya. Situasinya begini : Tengah bawa dalam 115kmh tiba tiba enjin mati, meter pun mati TETAPI tiba tiba hidup semula dan moto boleh terus berjalan. Tetapi terdapat pengurangan kuasa yang nyata selepas motor itu hidup semula. Saya terpaksa berhenti dan matikan enjin guna kunci dan hidupkan semula , OFF dan ON semula. Ada sesiapa yang ada masalah begini dan apa kaedah penyelasaian? Terima kasih. Saya nubis kubis.
Kabel spark plug/plug cap dah check?
Bengkel dah check. dia kata ok jer. ke atau ada sensor yg problem? fuel sensor ( ada ke eh?)?
-
Apa brand rantai yang bagus ? X- ring dan O ring.
Semasa menunggang, rantai ada bunyi 'tak tak' bila drop gear...kenapa ek? adakah itu tanta rantai nak kena tukar?mileage sejak pakai baru <30k km ja.
-
Apa brand rantai yang bagus ? X- ring dan O ring.
Semasa menunggang, rantai ada bunyi 'tak tak' bila drop gear...kenapa ek? adakah itu tanta rantai nak kena tukar?mileage sejak pakai baru <30k km ja.
kalau bunyi gitu, macam dah tanda nak kena tukar tu.. mileage rantai pun dekat 30k kan..
kalau money is no object, boleh usha2 brand DID, RK & yang sewaktu dengannya ;D
-
Oh...baik tuan...sprocket kena tukar jugak ke? Memang ideal mileage untuk rantai ni dalam 30k ke?Berapa anggaran kasar harga rantai jenama berkenaan ye tuan?
-
Oh...baik tuan...sprocket kena tukar jugak ke? Memang ideal mileage untuk rantai ni dalam 30k ke?Berapa anggaran kasar harga rantai jenama berkenaan ye tuan?
memang paling elok tukar 1set...
1set tengok jugak ada jenis biasa, hd, o-ring, x-ring...
paling murah set rasanya dalam 50 kot....
-
good mood all day =)
and how are you?
-
good mood all day =)
and how are you?
I am good. How about you?
-
Apa brand rantai yang bagus ? X- ring dan O ring.
Semasa menunggang, rantai ada bunyi 'tak tak' bila drop gear...kenapa ek? adakah itu tanta rantai nak kena tukar?mileage sejak pakai baru <30k km ja.
kalau bunyi gitu, macam dah tanda nak kena tukar tu.. mileage rantai pun dekat 30k kan..
kalau money is no object, boleh usha2 brand DID, RK & yang sewaktu dengannya ;D
saya tukar yg ini...ada yang dah pernah cuba?
(https://scontent.fkul13-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/27072302_10214039938008469_1978378898378073182_n.jpg?oh=2f080fa97f38e5901e9d7c84f1338765&oe=5AEAC2DD)
-
Salam, moto saya setakat ini masih terdapat simptom yang membuat saya tertanya. Situasinya begini : Tengah bawa dalam 115kmh tiba tiba enjin mati, meter pun mati TETAPI tiba tiba hidup semula dan moto boleh terus berjalan. Tetapi terdapat pengurangan kuasa yang nyata selepas motor itu hidup semula. Saya terpaksa berhenti dan matikan enjin guna kunci dan hidupkan semula , OFF dan ON semula. Ada sesiapa yang ada masalah begini dan apa kaedah penyelasaian? Terima kasih. Saya nubis kubis.
Boleh tuan kongsikan tentang masalah ni dan antara part yg kena periksa😊..
-
Setelah ke bengkel, saya tukar coil dan rectifier. Saya minta pomen test ride selama lebih kurang seminggu. Apabila saya ambil motor, saya pun terus uji lagi. Untuk 2 minggu pertama, lebih kurang , terjadi juga keadaan berkenaan. Tetapi selepas itu, masalah berkenaan tidak pernah berlaku lagi hingga ke hari ini.
Tuan pun ada masalah yang sana ke?
-
Saya punya juga mengalami perkara yang sama. Risau juga nak ride jauh and kena bila speeding. Ada yang kata masalah ignition pada kunci dan kena tukar satu set.
-
Ada sesiapa yang pernah tukar tayar standard ke tayar knobby tak untuk FZi ni? Tayar apa ? Saiz dan harga?
-
Salam petang,
Nak tanya otai otai kat sini. Lever brake and clutch fz150i sama ke dengan y15zr punya? Boleh pakai ke y15 punya dekat fz?
:D
-
Salam, kwn nak minta pandangan bos bos semua,
1. motor kwn demak evo zr 110, dh tukar cluth pad tapi masih juga slow, cuma jalan sampai 90km/s walau dah putar abis...
2. lampu signal, normal kadang ada kadang takde....bila guna lampu tinggi atau tekan brek belakang, lampu signal terus malap...
Apakah gerangannya sakit teman ku ini....
Tuan, kat sini untuk thread Yamaha FZ i 150. Takper nanti saya tolong bukakan untuk tuan ye. Tuan boleh post kat situ. Kat sini takut orang tak perasan.
-
Senyap je geng fz ni...takda aktiviti apa ke?
-
tayar belakang Pirelli Angel CT. tapi kalau corner ada rasa sedikit ;membuang' le. kenapa ya? bearing tayar ke? tayar saya memang dah botak. nak tukar hari ni.
-
Geng, clutch lever bengkok la...mohon cadangan dari geng mana boleh bikin ketuk balik ker...
-
macam takde yang pakai efjekai ni ja...
-
Geng, clutch lever bengkok la...mohon cadangan dari geng mana boleh bikin ketuk balik ker...
mostly kalo part ori mmg akan bengkok je tapi xpatah.. tukar baru la tauke ;D ;D
macam takde yang pakai efjekai ni ja...
semua standby r15 v3 hehee ...
-
Geng, clutch lever bengkok la...mohon cadangan dari geng mana boleh bikin ketuk balik ker...
mostly kalo part ori mmg akan bengkok je tapi xpatah.. tukar baru la tauke ;D ;D
macam takde yang pakai efjekai ni ja...
semua standby r15 v3 hehee ...
hihi...nice...semalam gi tukar EO...pakai Wurth 15/50W..ada sesapa dah penah pakai ke? apa jenama yang tuan tuan guna untuk EO efjekai tuan ye?
-
hihi...nice...semalam gi tukar EO...pakai Wurth 15/50W..ada sesapa dah penah pakai ke? apa jenama yang tuan tuan guna untuk EO efjekai tuan ye?
wurth ni minyak german kan bang ? xpernah try lagi, brp harga tu
-
28July: HLY melancarkan YZF R15 dgn variasi 3warna pilihan; biru, hitam & kuning. Harga RM11,989
semakin meriah komunitas fz/ byson/vixion / r15
(https://scontent.fkul4-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/37947344_2297078923651916_1441067437406552064_n.jpg?_nc_cat=0&efg=eyJpIjoidCJ9&oh=5885edd2c614a8684f6354cf50732f42&oe=5BC78F2B)
(https://scontent.fkul4-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/38036905_2297080916985050_4442450812177743872_n.jpg?_nc_cat=0&efg=eyJpIjoidCJ9&oh=06f47e5e50ffc6cd8842a01de51372a6&oe=5C0D50C5)
gambar rodaroda
-
hihi...nice...semalam gi tukar EO...pakai Wurth 15/50W..ada sesapa dah penah pakai ke? apa jenama yang tuan tuan guna untuk EO efjekai tuan ye?
wurth ni minyak german kan bang ? xpernah try lagi, brp harga tu
Ohh..ada saya letakkan dalam thread sparepart tu. Saya pakai 15/50. 1 liter rm 55.
Sent from my SM-N9208 using Tapatalk
-
Salam, moto saya setakat ini masih terdapat simptom yang membuat saya tertanya. Situasinya begini : Tengah bawa dalam 115kmh tiba tiba enjin mati, meter pun mati TETAPI tiba tiba hidup semula dan moto boleh terus berjalan. Tetapi terdapat pengurangan kuasa yang nyata selepas motor itu hidup semula. Saya terpaksa berhenti dan matikan enjin guna kunci dan hidupkan semula , OFF dan ON semula. Ada sesiapa yang ada masalah begini dan apa kaedah penyelasaian? Terima kasih. Saya nubis kubis.
Salam bro..baru join MBC ni..sy pn pakai fz2016..masalah sy sebijik mcm bro..tetibe enjin mati dan hidup smula..ble hidup loss power, speed drop dan enjin jd panas..kne berenti dan on off suis baru ok jalan smula..ade solution ke masalah ni? Sblm ni dalam seminggu mst mati tetiba sekali
-
Salam, moto saya setakat ini masih terdapat simptom yang membuat saya tertanya. Situasinya begini : Tengah bawa dalam 115kmh tiba tiba enjin mati, meter pun mati TETAPI tiba tiba hidup semula dan moto boleh terus berjalan. Tetapi terdapat pengurangan kuasa yang nyata selepas motor itu hidup semula. Saya terpaksa berhenti dan matikan enjin guna kunci dan hidupkan semula , OFF dan ON semula. Ada sesiapa yang ada masalah begini dan apa kaedah penyelasaian? Terima kasih. Saya nubis kubis.
Salam bro..baru join MBC ni..sy pn pakai fz2016..masalah sy sebijik mcm bro..tetibe enjin mati dan hidup smula..ble hidup loss power, speed drop dan enjin jd panas..kne berenti dan on off suis baru ok jalan smula..ade solution ke masalah ni? Sblm ni dalam seminggu mst mati tetiba sekali
saya hantar kat pomen. dia bilang injector atau ada satu part tu kat ignition yg prob. Saya minta dia check dan tukar kalau perlu. rasanya tak tukar injector tu. saya pun lupa la camana boleh ok balik. Alhamdulillah moto saya dah tak macam itu. Ini mungkin kes yang sedikit kot. Mohon yang lain tolong bagi pandangan
-
Salam, moto saya setakat ini masih terdapat simptom yang membuat saya tertanya. Situasinya begini : Tengah bawa dalam 115kmh tiba tiba enjin mati, meter pun mati TETAPI tiba tiba hidup semula dan moto boleh terus berjalan. Tetapi terdapat pengurangan kuasa yang nyata selepas motor itu hidup semula. Saya terpaksa berhenti dan matikan enjin guna kunci dan hidupkan semula , OFF dan ON semula. Ada sesiapa yang ada masalah begini dan apa kaedah penyelasaian? Terima kasih. Saya nubis kubis.
Salam bro..baru join MBC ni..sy pn pakai fz2016..masalah sy sebijik mcm bro..tetibe enjin mati dan hidup smula..ble hidup loss power, speed drop dan enjin jd panas..kne berenti dan on off suis baru ok jalan smula..ade solution ke masalah ni? Sblm ni dalam seminggu mst mati tetiba sekali
saya hantar kat pomen. dia bilang injector atau ada satu part tu kat ignition yg prob. Saya minta dia check dan tukar kalau perlu. rasanya tak tukar injector tu. saya pun lupa la camana boleh ok balik. Alhamdulillah moto saya dah tak macam itu. Ini mungkin kes yang sedikit kot. Mohon yang lain tolong bagi pandangan
Ignition? Kat kunci ke? Membe2 suggest tuka set kunci..
-
Dah tukar ke kunci tu? Saya rasa tak perlu. Berapa satu set tu?
-
**sumber dari fb mr Alex. Credit to him
.
Hi kawan2/ bos2/ otai2 sekalian, hari ni saya nak kongsikan ilmu yang saya dapat setelah lama bertapa di ofis saya berkenaan sprocket ratio. Ceh, bertapa. Apa yang saya nak share hari ni, perlukan kebolehan mengira, so kalau x faham boleh tanya balik dan kalau saya ada silap, tolong perbetulkan. Saya masih newbies kubis tetapi saya suka bercakap dengan fakta dan nombor. Kalau suruh main modify lepas tu test je, saya memang x main a benda gitu. Kena faham, kita ni test motor, dengan badan sendiri, badan satu je, so kalau modify motor ada risikonya. (nak like sikit,hehe berjam2 saya guna untuk buat kajian dan tulis post ni) :)
WARNING! post ni memang panjang la supaya saya x miss apa2 detail yang penting untuk pemahaman semua. POST NI BERKAITAN GEARING DAN SPROKET JE so siapa2 yang pernah tergerak hati NAK PASANG GEAR 6 R15 tapi duit x keras nak keluar RM 500 boleh je baca sampai habis dan hadamkan. Kalau faham dan rasa post saya ini membantu, bagus la kita boleh jadi kawan. Kalau x setuju, boleh je bincang sebab apa. Saya x semestinya betul. Kalau x faham, jangan kecam. Nak kecam, pergi main jauh2 ye kalau x I blok je. I serius, pernah blok beberapa budak bingai sebelum ni yang kecam I x pasal2 sebab mereka x boleh terima apa yang saya cakap melalui ilmu yang saya pelajari. Kalau ilmu hari ni tepat, rugi ar kena blok sebab korang nak sangat main kecam kan? hehehee
Sebelum mulakan membaca post ni, saya cadangkan supaya korang baca mengenai sprocket ratio, kalau sprocket ratio tinggi, acceleration(power) meningkat, top end speed kurang. Tetapi sebaliknya, sprocket ratio rendah, acceleration (power) kurang dan top end speed jadi laju. Ok, sebenarnya kalau yang pernah pengalaman ni, korang akan tahu sprocket ratio yang terlalu tinggi atau rendah jauh dari standard akan menyebabkan motor x best nak bawak. Stok Fz lama sprocket 15-42= 2.8 standard ratio dia. Saya pernah bawak sprocket ratio 16-39 (2.4375) tapi top end speed macam x boleh pergi walaupun dia kira ratio yang lebih rendah. 16-39 bukan saya yang buat, ini tuan lama yang pasang.
So saya pun naikkan balik jadi standard 15-42 dan saya dapati top end speed pun masih x boleh pergi jugak, so apa nak buat saya pun buat spec 70 terus a. ok jap, part tu gurau je. Saya main standard, so sepatutnya main sprocket standard, hmm part ni saya rasa curiga sikit. Sebabnya kalau sampai speed 60km/h kat gear 5 saya naikkan rpm ke 6-7k, mulalah rasa macam motor mengerang. Saya pun heran so saya pun buat lah kajian sikit. Jangan salah faham, saya bukan jenis yang nak cari speed, tapi saya nak cari kelancaran, saya x suka kalau rem tinggi baru boleh laju. Saya jenis yang suka rem sampai satu tahap yang agak laju, tapi kalau lepas throttle, enjin x akan curi power tu balik.
Rupanya saya boleh pasang gear 6 terus dekat FZ diamond guna R15 punya.(FZ lampu bulat x boleh, jangan tanya saya kenapa, itu yang saya baca, saya ingat je yang FZ diamond boleh) Hmm part ni ramai yang akan bertanya adakah speed akan jadi lebih laju, tapi otai2 yang pernah pakai 6 gear sikit je yang jawab, so saya nak clarify sini. Ko punya motor 150 cc keluar lah power 150 cc je, pakai gear 6 x akan jadi laju, saya repeat X AKAN JADI LAJU! Unless korang nak modi barang la nak up spec 62 bagai.
Hari ni, perbincangan saya ni untuk orang yang main motor standard, tapi rasa macam sproket masih x ngam lagi, sampai gear 5 je, rpm kena tinggi baru rasa motor laju, tapi lepas throttle je rasa macam kena tarik speed dekat enjin. Saya dapat ilham ni melalui banyak pembacaan komen2 dan pengalaman otai2 group ni, dan dengan sedikit kajian, saya cadang nak sumbangkan balik sedikit ilmu yang saya ada.
So, soalan dan jawapan yang korang tunggu2kan, BAGAIMANA KITA NAK CAPAI SPROKET RATIO GEAR 5 FZ SAMA DENGAN GEAR 6 R15 UNTUK MENGHILANGKAN RASA ENJIN MENGERANG SEKALIGUS MENDAPAT BEST TOP SPEED YANG BOLEH TANPA MEMBEBANKAN ENJIN KITA? Jawapan dia memang main sproket ratio je xpayah nak main gearbox nak tambah gear 6. Betul ke ni? yes korang baca betul. Tapi sejauh mana ratio kita boleh turun sebelum membebankan enjin kita ? Part ni la yang kita akan kira sebentar lagi.
Sekarang cuba korang lihat nombor2 gear ratio yang diberi oleh gearbox R15
1st=2.833, 2nd=1.875, 3rd=1.364, 4th=1.143, 5th=0.957, 6th=0.84
Bandingkan dengan nombor2 gear ratio yang diberi oleh gearbox FZ150i
1st: 2.833; 2nd:1.875; 3rd:1.429; 4th:1.143; 5th: 0.956
Gear dengan sproket berpisah tiada, sebenarnya korang main gear ni macam tengah main sproket je.
Korang akan perasan sebenarnya, R15 ni tambahan 1 gear je dekat belakang dan paling penting, gearing ratio dia sangat dekat dengan FZ150i. Ini sebelum sproket dibawak masuk. So apa yang korang nampak sini adalah multiplier kepada sproket ratio korang, kalau letak sproket ratio 2.833 dia akan ikut trend ni sampai gear terakhir. Gear pertama ialah gear ratio yang selalu korang ambil dan banding tapi xde orang tengok gear yang last sekali. TAPI PALING PENTING SEBENARNYA, KITA NAK TAHU GEAR LAST SEKALI RATIO DIA BERAPA? Sebab kita ride, sama ada mengerang atau tidak bergantung kepada gear last sekali dan kita boleh kawal gear last dengan kawal sproket gear pertama.
Sekarang ni, kita boleh dapat tahu bahawa gear 6 R15 masih lagi dikira selamat dan tidak terlalu membebankan enjin lagi. So, target dia di sini adalah untuk mendapatkan gear 5 ratio kita dekat dengan 0.84 dan tidak kurang dari nombor itu sebab kurang sangat nanti dia membebankan enjin. Kalau dapat, lajak mesti smooth tapi pada masa yang sama x akan membebankan enjin.
So macam mana nak dapat gear nombor tu? Korang main ratio pulak dengan gear. Lepas tu buat sebagai multiplier kepada sproket ratio.
Multiplier untuk R15 gear 6 =0.84 / 2.833 = 0.29651
Multiplier untuk FZ gear 5 = 0.956/ 2.833 = 0.33745
Untuk pengetahuan, multiplier ini adalah berapa peratusan ratio gear 6 dari gear pertama, untuk gear 6 ratio dia tinggal 29.651% dari ratio gear 1, dan FZ pulak 33.745% gear ratio dari ratio gear 1.
Kita nak tahu kalau 33.745% dari gear 1 dapat ratio 0.84 untuk gear 5, gear sproket ratio apa yang kita boleh dapat?
1/ 0.33745 x 0.84 = 2.48926 <<< Jadi tuan2 dan puan2 sekalian, inilah ratio yang paling dekat nak bagi korang lajak optimum untuk FZ 5 gear, best speed, best sustainable power at top end speed dan bagi korang feel macam mana power gear 6 R15 tanpa perlu membeli dengan wang RM500, bayar pulak kat saya ye. Hehehe susah tau nak bertapa 500 tahun untuk dapat ilmu ni.
Korang boleh tengok gambar yang disertakan sekali, yang ni saya dapat dari laman web, so kalau sproket anda jatuh dalam kategori kotak hijau tersebut, korang punya lajak lagi ok dari standard, pickup mungkin kurang sikit masa gear 1 dan paling penting masih selamat, x terlalu membebankan enjin. Untuk RPM yang lebih rendah korang boleh dapat speed yang sama dari main sproket standard last gear.
Yang akan kecam saya biasa ialah orang yang nak jual gearbox R15. Hehe. Tapi yang dah pasang gearbox R15, korang sebenarnya x rugi banyak pun. Korang punya power distribution lebih sekata, x jauh sangat ratio dari gear to gear. Nak jelaskan pun susah unless korang fahamkan pengiraan di atas, korang akan automatic faham 6 gear ada kelebihan juga. Range sproket ratio dia lagi besar dari gear 5, so dia kira lebih flexible la. Tapi kalau korang rasa was2 nak guna dekat gear 6 sebab fz150 kurang power dari R15 sebanyak 2 KW, korang boleh cuba rendahkan sikit mungkin dalam ratio 2.6 gitu.
Ini laman2 web yang saya guna untuk dapatkan data.
Data gear R15: https://autos.maxabout.com/bikes/yamaha/r15/yzf-r15-version-2
Data gear FZ150i: http://www.yamaha-motor.com.my/products-details.php?id=11
Gear ratio Fz150i: http://fz150iownersgroup.blogspot.com/2012/04/info-mengenai-spocket-fz150i-anda.html
Sampai sini je, ingat, jangan nak kecam, kalau x, I blok terus je senang. Orang macam ni saya x akan layan. Kalau nak beradu menggunakan ilmu, boleh, itu saya suka. Kalau saya silap, tolong betulkan. Tapi nak beradu bodoh banggangkan orang tanpa penjelasan yang logik, jangan cari saya. Saya blok je orang macam ni. Sekian.
-
**sumber dari fb mr Alex. Credit to him
.
Hi kawan2/ bos2/ otai2 sekalian, hari ni saya nak kongsikan ilmu yang saya dapat setelah lama bertapa di ofis saya berkenaan sprocket ratio. Ceh, bertapa. Apa yang saya nak share hari ni, perlukan kebolehan mengira, so kalau x faham boleh tanya balik dan kalau saya ada silap, tolong perbetulkan. Saya masih newbies kubis tetapi saya suka bercakap dengan fakta dan nombor. Kalau suruh main modify lepas tu test je, saya memang x main a benda gitu. Kena faham, kita ni test motor, dengan badan sendiri, badan satu je, so kalau modify motor ada risikonya. (nak like sikit,hehe berjam2 saya guna untuk buat kajian dan tulis post ni) :)
WARNING! post ni memang panjang la supaya saya x miss apa2 detail yang penting untuk pemahaman semua. POST NI BERKAITAN GEARING DAN SPROKET JE so siapa2 yang pernah tergerak hati NAK PASANG GEAR 6 R15 tapi duit x keras nak keluar RM 500 boleh je baca sampai habis dan hadamkan. Kalau faham dan rasa post saya ini membantu, bagus la kita boleh jadi kawan. Kalau x setuju, boleh je bincang sebab apa. Saya x semestinya betul. Kalau x faham, jangan kecam. Nak kecam, pergi main jauh2 ye kalau x I blok je. I serius, pernah blok beberapa budak bingai sebelum ni yang kecam I x pasal2 sebab mereka x boleh terima apa yang saya cakap melalui ilmu yang saya pelajari. Kalau ilmu hari ni tepat, rugi ar kena blok sebab korang nak sangat main kecam kan? hehehee
Sebelum mulakan membaca post ni, saya cadangkan supaya korang baca mengenai sprocket ratio, kalau sprocket ratio tinggi, acceleration(power) meningkat, top end speed kurang. Tetapi sebaliknya, sprocket ratio rendah, acceleration (power) kurang dan top end speed jadi laju. Ok, sebenarnya kalau yang pernah pengalaman ni, korang akan tahu sprocket ratio yang terlalu tinggi atau rendah jauh dari standard akan menyebabkan motor x best nak bawak. Stok Fz lama sprocket 15-42= 2.8 standard ratio dia. Saya pernah bawak sprocket ratio 16-39 (2.4375) tapi top end speed macam x boleh pergi walaupun dia kira ratio yang lebih rendah. 16-39 bukan saya yang buat, ini tuan lama yang pasang.
So saya pun naikkan balik jadi standard 15-42 dan saya dapati top end speed pun masih x boleh pergi jugak, so apa nak buat saya pun buat spec 70 terus a. ok jap, part tu gurau je. Saya main standard, so sepatutnya main sprocket standard, hmm part ni saya rasa curiga sikit. Sebabnya kalau sampai speed 60km/h kat gear 5 saya naikkan rpm ke 6-7k, mulalah rasa macam motor mengerang. Saya pun heran so saya pun buat lah kajian sikit. Jangan salah faham, saya bukan jenis yang nak cari speed, tapi saya nak cari kelancaran, saya x suka kalau rem tinggi baru boleh laju. Saya jenis yang suka rem sampai satu tahap yang agak laju, tapi kalau lepas throttle, enjin x akan curi power tu balik.
Rupanya saya boleh pasang gear 6 terus dekat FZ diamond guna R15 punya.(FZ lampu bulat x boleh, jangan tanya saya kenapa, itu yang saya baca, saya ingat je yang FZ diamond boleh) Hmm part ni ramai yang akan bertanya adakah speed akan jadi lebih laju, tapi otai2 yang pernah pakai 6 gear sikit je yang jawab, so saya nak clarify sini. Ko punya motor 150 cc keluar lah power 150 cc je, pakai gear 6 x akan jadi laju, saya repeat X AKAN JADI LAJU! Unless korang nak modi barang la nak up spec 62 bagai.
Hari ni, perbincangan saya ni untuk orang yang main motor standard, tapi rasa macam sproket masih x ngam lagi, sampai gear 5 je, rpm kena tinggi baru rasa motor laju, tapi lepas throttle je rasa macam kena tarik speed dekat enjin. Saya dapat ilham ni melalui banyak pembacaan komen2 dan pengalaman otai2 group ni, dan dengan sedikit kajian, saya cadang nak sumbangkan balik sedikit ilmu yang saya ada.
So, soalan dan jawapan yang korang tunggu2kan, BAGAIMANA KITA NAK CAPAI SPROKET RATIO GEAR 5 FZ SAMA DENGAN GEAR 6 R15 UNTUK MENGHILANGKAN RASA ENJIN MENGERANG SEKALIGUS MENDAPAT BEST TOP SPEED YANG BOLEH TANPA MEMBEBANKAN ENJIN KITA? Jawapan dia memang main sproket ratio je xpayah nak main gearbox nak tambah gear 6. Betul ke ni? yes korang baca betul. Tapi sejauh mana ratio kita boleh turun sebelum membebankan enjin kita ? Part ni la yang kita akan kira sebentar lagi.
Sekarang cuba korang lihat nombor2 gear ratio yang diberi oleh gearbox R15
1st=2.833, 2nd=1.875, 3rd=1.364, 4th=1.143, 5th=0.957, 6th=0.84
Bandingkan dengan nombor2 gear ratio yang diberi oleh gearbox FZ150i
1st: 2.833; 2nd:1.875; 3rd:1.429; 4th:1.143; 5th: 0.956
Gear dengan sproket berpisah tiada, sebenarnya korang main gear ni macam tengah main sproket je.
Korang akan perasan sebenarnya, R15 ni tambahan 1 gear je dekat belakang dan paling penting, gearing ratio dia sangat dekat dengan FZ150i. Ini sebelum sproket dibawak masuk. So apa yang korang nampak sini adalah multiplier kepada sproket ratio korang, kalau letak sproket ratio 2.833 dia akan ikut trend ni sampai gear terakhir. Gear pertama ialah gear ratio yang selalu korang ambil dan banding tapi xde orang tengok gear yang last sekali. TAPI PALING PENTING SEBENARNYA, KITA NAK TAHU GEAR LAST SEKALI RATIO DIA BERAPA? Sebab kita ride, sama ada mengerang atau tidak bergantung kepada gear last sekali dan kita boleh kawal gear last dengan kawal sproket gear pertama.
Sekarang ni, kita boleh dapat tahu bahawa gear 6 R15 masih lagi dikira selamat dan tidak terlalu membebankan enjin lagi. So, target dia di sini adalah untuk mendapatkan gear 5 ratio kita dekat dengan 0.84 dan tidak kurang dari nombor itu sebab kurang sangat nanti dia membebankan enjin. Kalau dapat, lajak mesti smooth tapi pada masa yang sama x akan membebankan enjin.
So macam mana nak dapat gear nombor tu? Korang main ratio pulak dengan gear. Lepas tu buat sebagai multiplier kepada sproket ratio.
Multiplier untuk R15 gear 6 =0.84 / 2.833 = 0.29651
Multiplier untuk FZ gear 5 = 0.956/ 2.833 = 0.33745
Untuk pengetahuan, multiplier ini adalah berapa peratusan ratio gear 6 dari gear pertama, untuk gear 6 ratio dia tinggal 29.651% dari ratio gear 1, dan FZ pulak 33.745% gear ratio dari ratio gear 1.
Kita nak tahu kalau 33.745% dari gear 1 dapat ratio 0.84 untuk gear 5, gear sproket ratio apa yang kita boleh dapat?
1/ 0.33745 x 0.84 = 2.48926 <<< Jadi tuan2 dan puan2 sekalian, inilah ratio yang paling dekat nak bagi korang lajak optimum untuk FZ 5 gear, best speed, best sustainable power at top end speed dan bagi korang feel macam mana power gear 6 R15 tanpa perlu membeli dengan wang RM500, bayar pulak kat saya ye. Hehehe susah tau nak bertapa 500 tahun untuk dapat ilmu ni.
Korang boleh tengok gambar yang disertakan sekali, yang ni saya dapat dari laman web, so kalau sproket anda jatuh dalam kategori kotak hijau tersebut, korang punya lajak lagi ok dari standard, pickup mungkin kurang sikit masa gear 1 dan paling penting masih selamat, x terlalu membebankan enjin. Untuk RPM yang lebih rendah korang boleh dapat speed yang sama dari main sproket standard last gear.
Yang akan kecam saya biasa ialah orang yang nak jual gearbox R15. Hehe. Tapi yang dah pasang gearbox R15, korang sebenarnya x rugi banyak pun. Korang punya power distribution lebih sekata, x jauh sangat ratio dari gear to gear. Nak jelaskan pun susah unless korang fahamkan pengiraan di atas, korang akan automatic faham 6 gear ada kelebihan juga. Range sproket ratio dia lagi besar dari gear 5, so dia kira lebih flexible la. Tapi kalau korang rasa was2 nak guna dekat gear 6 sebab fz150 kurang power dari R15 sebanyak 2 KW, korang boleh cuba rendahkan sikit mungkin dalam ratio 2.6 gitu.
Ini laman2 web yang saya guna untuk dapatkan data.
Data gear R15: https://autos.maxabout.com/bikes/yamaha/r15/yzf-r15-version-2
Data gear FZ150i: http://www.yamaha-motor.com.my/products-details.php?id=11
Gear ratio Fz150i: http://fz150iownersgroup.blogspot.com/2012/04/info-mengenai-spocket-fz150i-anda.html
Sampai sini je, ingat, jangan nak kecam, kalau x, I blok terus je senang. Orang macam ni saya x akan layan. Kalau nak beradu menggunakan ilmu, boleh, itu saya suka. Kalau saya silap, tolong betulkan. Tapi nak beradu bodoh banggangkan orang tanpa penjelasan yang logik, jangan cari saya. Saya blok je orang macam ni. Sekian.
den suka post2 berbaur teori macam ni ...
sudah lama tak pegang kalkulator ..
alhamdulillah hehee
-
Bole la nanti bro ajar saya yg nubis ni...
-
Bole la nanti bro ajar saya yg nubis ni...
mungkin boleh digunapakai utk geng lc4s vs lc5s, mungkin juga geng lc4s bernadikan spec fz5s
otai-san selalu bpesan turun 1-2mata je sproket, nak kurangkan vibrate hehee
-
Geng, kalau enjin sudah "makan minyak hitam", apa kesannya eh?
Bole citer sikit?
-
Geng, kalau enjin sudah "makan minyak hitam", apa kesannya eh?
Bole citer sikit?
kena rajin check level minyak hitam, kurang kang top-up sikit..
motor pun akan rasa mendap sikit dari kebiasaan nya
-
Geng, kalau enjin sudah "makan minyak hitam", apa kesannya eh?
Bole citer sikit?
kena rajin check level minyak hitam, kurang kang top-up sikit..
motor pun akan rasa mendap sikit dari kebiasaan nya
adakan keadaan ini biasa bagi sesebuah motorsikal? Apa sebabnya eh? Mileage motor saya baru 75k KM.Saya tak pernah kena lak moto sebelum ini.
-
Geng, kalau enjin sudah "makan minyak hitam", apa kesannya eh?
Bole citer sikit?
kena rajin check level minyak hitam, kurang kang top-up sikit..
motor pun akan rasa mendap sikit dari kebiasaan nya
adakan keadaan ini biasa bagi sesebuah motorsikal? Apa sebabnya eh? Mileage motor saya baru 75k KM.Saya tak pernah kena lak moto sebelum ini.
Piston ring maybe, tapi alang dah 75k top oberhol terus.....
Fz2014 mmg penyakit dier, yang latest 2016 keatas tak sure dah settle isu ni.....ramai kena.....better tukar ring yg elok....eg:brand RIK...
Kena pantau kerap eo, lagi2 yang kerap long distance....kena top up eo kalu kurang.......
-
Geng, kalau enjin sudah "makan minyak hitam", apa kesannya eh?
Bole citer sikit?
kena rajin check level minyak hitam, kurang kang top-up sikit..
motor pun akan rasa mendap sikit dari kebiasaan nya
adakan keadaan ini biasa bagi sesebuah motorsikal? Apa sebabnya eh? Mileage motor saya baru 75k KM.Saya tak pernah kena lak moto sebelum ini.
Piston ring maybe, tapi alang dah 75k top oberhol terus.....
Fz2014 mmg penyakit dier, yang latest 2016 keatas tak sure dah settle isu ni.....ramai kena.....better tukar ring yg elok....eg:brand RIK...
Kena pantau kerap eo, lagi2 yang kerap long distance....kena top up eo kalu kurang.......
ok boss. tq boss. semalam dah start dengar bunyi kasar pulak dari enjin. adoiii...
-
Geng, kalau enjin sudah "makan minyak hitam", apa kesannya eh?
Bole citer sikit?
kena rajin check level minyak hitam, kurang kang top-up sikit..
motor pun akan rasa mendap sikit dari kebiasaan nya
adakan keadaan ini biasa bagi sesebuah motorsikal? Apa sebabnya eh? Mileage motor saya baru 75k KM.Saya tak pernah kena lak moto sebelum ini.
Piston ring maybe, tapi alang dah 75k top oberhol terus.....
Fz2014 mmg penyakit dier, yang latest 2016 keatas tak sure dah settle isu ni.....ramai kena.....better tukar ring yg elok....eg:brand RIK...
Kena pantau kerap eo, lagi2 yang kerap long distance....kena top up eo kalu kurang.......
ok boss. tq boss. semalam dah start dengar bunyi kasar pulak dari enjin. adoiii...
Huhu....mileage 75k dah kira tinggi tuuu......better buat top oberhol.....
Grind valve, adjust tappet (skru tappet better tukar, check rocker arm roller, check rumah rocker arm), oil seal valve, piston ring, check blok ada calar, check con rod....
-
Geng, kalau enjin sudah "makan minyak hitam", apa kesannya eh?
Bole citer sikit?
kena rajin check level minyak hitam, kurang kang top-up sikit..
motor pun akan rasa mendap sikit dari kebiasaan nya
adakan keadaan ini biasa bagi sesebuah motorsikal? Apa sebabnya eh? Mileage motor saya baru 75k KM.Saya tak pernah kena lak moto sebelum ini.
Piston ring maybe, tapi alang dah 75k top oberhol terus.....
Fz2014 mmg penyakit dier, yang latest 2016 keatas tak sure dah settle isu ni.....ramai kena.....better tukar ring yg elok....eg:brand RIK...
Kena pantau kerap eo, lagi2 yang kerap long distance....kena top up eo kalu kurang.......
ok boss. tq boss. semalam dah start dengar bunyi kasar pulak dari enjin. adoiii...
Huhu....mileage 75k dah kira tinggi tuuu......better buat top oberhol.....
Grind valve, adjust tappet (skru tappet better tukar, check rocker arm roller, check rumah rocker arm), oil seal valve, piston ring, check blok ada calar, check con rod....
uisk...macam komplikated je bbunyinya...aduh...saya ingat kan 75k tu normal jer
-
Geng, kalau enjin sudah "makan minyak hitam", apa kesannya eh?
Bole citer sikit?
kena rajin check level minyak hitam, kurang kang top-up sikit..
motor pun akan rasa mendap sikit dari kebiasaan nya
adakan keadaan ini biasa bagi sesebuah motorsikal? Apa sebabnya eh? Mileage motor saya baru 75k KM.Saya tak pernah kena lak moto sebelum ini.
Piston ring maybe, tapi alang dah 75k top oberhol terus.....
Fz2014 mmg penyakit dier, yang latest 2016 keatas tak sure dah settle isu ni.....ramai kena.....better tukar ring yg elok....eg:brand RIK...
Kena pantau kerap eo, lagi2 yang kerap long distance....kena top up eo kalu kurang.......
ok boss. tq boss. semalam dah start dengar bunyi kasar pulak dari enjin. adoiii...
Huhu....mileage 75k dah kira tinggi tuuu......better buat top oberhol.....
Grind valve, adjust tappet (skru tappet better tukar, check rocker arm roller, check rumah rocker arm), oil seal valve, piston ring, check blok ada calar, check con rod....
uisk...macam komplikated je bbunyinya...aduh...saya ingat kan 75k tu normal jer
Haha....tak2...pomen bukak nanti tau mana nak kena tukar......tapi kalau enjin standard patut takdak banyak part nak kena tukar....
Kalau enjin modi memang yer kena check betul2 area head tu.....
-
Agaknya berapa hari siap eh?
-
Hi geng , Salam perkenalan. Saya pakai FZ 150i Tahun 2014. Milleage day sampai 75k. Baru balik ride jauh sejauh 1200km. Minyak dah Kering separuh jalan. Dah tambah EO tapi still bunyi dah kasar. Bunyi clattering . Bunyi macam tappet. Buka enjin piston Dan blok calar. Buat top overhaul tukar block n piston set. Hantar 11 pagi siap pukul 5 petang
-
Agaknya berapa hari siap eh?
Hi geng , Salam perkenalan. Saya pakai FZ 150i Tahun 2014. Milleage day sampai 75k. Baru balik ride jauh sejauh 1200km. Minyak dah Kering separuh jalan. Dah tambah EO tapi still bunyi dah kasar. Bunyi clattering . Bunyi macam tappet. Buka enjin piston Dan blok calar. Buat top overhaul tukar block n piston set. Hantar 11 pagi siap pukul 5 petang
Ikut kedai gak....dalam dua hari atau 3 hari...
Tapi kalau hantar awal pagi, petang dah boleh siap.....
-
Hi geng , Salam perkenalan. Saya pakai FZ 150i Tahun 2014. Milleage day sampai 75k. Baru balik ride jauh sejauh 1200km. Minyak dah Kering separuh jalan. Dah tambah EO tapi still bunyi dah kasar. Bunyi clattering . Bunyi macam tappet. Buka enjin piston Dan blok calar. Buat top overhaul tukar block n piston set. Hantar 11 pagi siap pukul 5 petang
Hi geng...wow..cepat juga ye.
Saya punye bearing kat crankshaft pecah dlm 3-4 biji. Hihi. Siap dalam 2 hari la.
-
Hi geng , Salam perkenalan. Saya pakai FZ 150i Tahun 2014. Milleage day sampai 75k. Baru balik ride jauh sejauh 1200km. Minyak dah Kering separuh jalan. Dah tambah EO tapi still bunyi dah kasar. Bunyi clattering . Bunyi macam tappet. Buka enjin piston Dan blok calar. Buat top overhaul tukar block n piston set. Hantar 11 pagi siap pukul 5 petang
Hi geng...wow..cepat juga ye.
Saya punye bearing kat crankshaft pecah dlm 3-4 biji. Hihi. Siap dalam 2 hari la.
Sampai pecah bearing crank....huhu....kena oberhol tu....
-
Hi geng , Salam perkenalan. Saya pakai FZ 150i Tahun 2014. Milleage day sampai 75k. Baru balik ride jauh sejauh 1200km. Minyak dah Kering separuh jalan. Dah tambah EO tapi still bunyi dah kasar. Bunyi clattering . Bunyi macam tappet. Buka enjin piston Dan blok calar. Buat top overhaul tukar block n piston set. Hantar 11 pagi siap pukul 5 petang
Hi geng...wow..cepat juga ye.
Saya punye bearing kat crankshaft pecah dlm 3-4 biji. Hihi. Siap dalam 2 hari la.
Sampai pecah bearing crank....huhu....kena oberhol tu....
Tu pasal ler. Bunyi pun da macam bunyi traktor. Kikiki.
-
Dah tukar ke kunci tu? Saya rasa tak perlu. Berapa satu set tu?
sory da lame x on9 haha...so far masalah da settle.. mmg tukar satu set kunci..sy pakai kunci local je brand apido..harga 1/3 dari ori..ori rm300 xsilap..upah tukar rm20 je..da pakai 4 bulan so far xde masalah..kunci lame mcm wiring dlm nye x touch..pelik gak..padahal motor tahun 2016..mileage 10k je baru haha
-
Dah tukar ke kunci tu? Saya rasa tak perlu. Berapa satu set tu?
sory da lame x on9 haha...so far masalah da settle.. mmg tukar satu set kunci..sy pakai kunci local je brand apido..harga 1/3 dari ori..ori rm300 xsilap..upah tukar rm20 je..da pakai 4 bulan so far xde masalah..kunci lame mcm wiring dlm nye x touch..pelik gak..padahal motor tahun 2016..mileage 10k je baru haha
bro, kunci tu beli kat mana? tukar kunci tu tak kena wiring ke?
-
Dah tukar ke kunci tu? Saya rasa tak perlu. Berapa satu set tu?
sory da lame x on9 haha...so far masalah da settle.. mmg tukar satu set kunci..sy pakai kunci local je brand apido..harga 1/3 dari ori..ori rm300 xsilap..upah tukar rm20 je..da pakai 4 bulan so far xde masalah..kunci lame mcm wiring dlm nye x touch..pelik gak..padahal motor tahun 2016..mileage 10k je baru haha
bro, kunci tu beli kat mana? tukar kunci tu tak kena wiring ke?
Bli dgn org dlm FB je..search nme samsul angah..cod kt batu caves..tp org len pn de jual gak..dlm rm130..xyah tuka wiring..buka socket kunci lame..masuk socket kunci baru..settle..
-
ok...tq boss..
-
biasa klau enjin off ttba kotak kunci tu yg problem.. kawan kena yang lepas mcm tu dia longgar tukar kotak kunci trus elok.. sekadar pandangan dari newbie...
-
jom geng...kita ride...
http://malaysianbikers.com.my/forum/index.php/topic,611.msg7358/topicseen.html#new
kasi letak nama sini lah. jom!
-
fz . Pada mula pengeluarannya , xdapat menarik minat saya sebab tumpu kepada kapcai setelah pencen RXZ. Baru sebulan miliki FZ second hand dan ianya amat berbaloi. xperlu kerap ke stesen petrol, sesuai jalan jauh & petrol jimat :).
-
kadang tu terkilan juga sebab kena potong jer dengan RS :P..tapi saya puas hati sebab tank besar
-
kadang tu terkilan juga sebab kena potong jer dengan RS :P..tapi saya puas hati sebab tank besar
sabor je boss ku. FZ adalah tersendiri. kapcai goyang jika memotong, manakala fz lagi steady
-
kadang kadang tu fz ni macam ada masalah semput dan tetiba mati sendiri. pelik juga. saya semasa mileage bawah 100k dulu banyak kali juga menghadapi masalah ni. tak tahu kenapa dan saya tak tahu camana nak buat. kadang tu mati bila tengah ride. so berhenti dan rilek kejap. pastu hidupkan balik enjin dan sambung perjalanan.
kenapa ye masalah ni?
ECU ke?
-
kadang kadang tu fz ni macam ada masalah semput dan tetiba mati sendiri. pelik juga. saya semasa mileage bawah 100k dulu banyak kali juga menghadapi masalah ni. tak tahu kenapa dan saya tak tahu camana nak buat. kadang tu mati bila tengah ride. so berhenti dan rilek kejap. pastu hidupkan balik enjin dan sambung perjalanan.
kenapa ye masalah ni?
ECU ke?
bawak jumpa Pakarnya bos. Motor2 lain ada juga berlaku macam ni. Mungkin perlu full service kot, air ada dalam sistem petrol, tangki karat , mekanikal parts berkaitan fail etc. FZ saya ada juga berlaku. sabor jelah
-
saya sedang menimbang nimbang ...apa nak buat dengan fz ni...saya punye fz warna putih...kaler pun dah tak cun..ekzos dah berkarat...aduh...pasal ekzos ni lemah ler...karat..dah gosok dengan Harpic lepas tu datang balik...nak pasang eksoz yang tahan karat takut tak lawas atau mengganggu sistem enjin standard pula...any idea ke?