hasil save web page masa zaman mbc dahulu..
kasi pembakar semangat sikit musim PKP ni..
kredit kepada owner asal sifu alldisc
FX125 fokus ke arah keseronokan menunggang.
1. chassis twin tube - tegap dan stabil waktu cornering. tidak meliuk mcm underbone
2. monoshock - stabil waktu cornering
3. full clutch - kalau tanak main klac, beli FX110. atau bermacam jenis lain kapcai tanpa klac.
4. sistem enjin DOHC - ambik wira sbg perbandingan. enjin 4G93 yang serupa. wira 1.8 SOHC 116bhp. wira 1.8 DOHC 133bhp.
5. sistem 4 valve - pernafasan lebih baik ketika putaran enjin tinggi. jadi high revs enjin tidak semput.
6. gearbox 5 speed - tiada kapcai 4 stroke lain dgn 5 gear.
7. sistem oil cooler - menggunakan minyak enjin sahaja utk menyejukkan enjin dari dalam. tidak perlu jaga paras coolant, tak perlu risau radiator karat, tak perlu risau kipas rosak, tak perlu tengok meter temperature selalu ketika menunggang.
8. karburetor variable venturi - nak rasa bezanya? bandingkan proton saga magma dengan proton saga megavalve. model megavalve menggunakan sistem karburetor serupa. perbezaan jauh dari segi pecutan dan ekonomi.
9. bacaan meter yang lebih tepat - suzuki tak tipu wa cakap lu.
10. prestasi tinggi - top speed dlm bentuk standard antara 140-150kmh. cuma setting sprocket saja.
11. ekonomikal - 1 liter petrol utk perjalanan 40-45km (cruise 90-100kmh). full tank? kira sendiri.
12. ketahanan terbukti - bergaul dgn member FX125 dan lihat motor2 yg dah berusia 10 tahun. sbg perbandingan, nak jumpa yamaha 125Z dan yamaha SRE/SRX thn 98/99 adalah lagi susah. padahal sama usia 10 tahun. lari masih kencang, problem rendah.
13. spare part bukan satu masalah. cuma nak cari barang tiruan susah. jadi harga parts tidak semurah brand lain yg byk barangan tiruan. tp tentang tayar, tiub, mentol, bateri, spark plug, rantai, minyak enjin semua murah macam motor lain. angin tayar pun free jugak!!
14. design yang lain dari lain. siapa yang mulakan konsep design begini?? suzuki. tahun?? 11 tahun dulu iaitu 1998.
15. risau kena curi? tidak dengan suzuki. heh heh... tiada kuasa ghaib, cuma kuasa kuda aje ada.
16. putaran enjin yang tinggi melebihi 10,000rpm. sbg perbandingan
a-honda civic type r dengan enjin i-VTEC 8,400rpm.
b- kawasaki ZXR250 4 cyl 16V 16,000rpm
c- yamaha LC135 4 valve 8,500rpm
kalau kita nak memecut dalam gear, apa yg main peranan penting? max rpm. kalau max rpm rendah kena tukar gear cepat dan hilang masa serta momentum.
Alldisc, anda telah memberi komen yang sangat tepat!
Ni yang buat aku makin sayang dengan Fx125 akun nih.