Author Topic: Nimota CK9 Sport  (Read 159598 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline badman08

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 37
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #180 on: August 12, 2012, 06:03:09 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
salam sume riders..
saya baru pakai nimota ck9 ne dalam 2minggu, dari segi engine ok cuma ada bunyi tepet ckit so saya travel dari ampang ke gurun kedah xdak apa2 masalah minyak lebih kurang rm23 jer.....nimota ck9 ne lau panjat bukit mmg ok pickup mencanak naik....cuma dari segi top speed jer kureng ckit....plg tinggi 120km/j jer,135lc bleh selamber jer potong.....saya xtau nk bg laju mcmana lg sbb baru jer pakai moto ne.....mintak brader2 bagi suggestion mcmana nk bg laju ckit lg utk nimota ck9 ne.

TQ for sharing
Bg I, 120km/j kira ok had. Fz16 pun 124km/j YouTube tunjuk
So rpm berapa bila 120km/j? Gegar sangat bila 120km/j?
Full berapa rm? Jln berapa km?!

Lc ni mmg Cepat! I bawa kereta 120km/j baru kejar Lc , dah mod kut
!! Smallest GPS tracker for motorbike Sales !!
Click at link below for more information

You are not allowed to view links. Register or Login

Offline nkz

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 17
  • biking since 1986 .......
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #181 on: August 13, 2012, 01:24:51 AM »
setiap motor ada kelebihan dan kekurangan. power terletak pada nisbah berat : hp motor tu sendiri. kalo long distance KL - Alor setar kompem motor yang bertangki besar sampai dulu ( based on xperience ). jangan baca pada top end sahaja. kriteria kriteria lain seperti ketahanan , penjimatan , kos penjagaan dll kena ambil kira. . kalo nak up kan sket top end + rendahkan sket rpm + tingkatkan penjimatan petrol , turunkan semata - dua sproket belakang tu. jgn lupa menten eo semi sintetik untuk jaga enjin. motor kecik kecik ini beroperasi pada rpm yang tinggi. kalo dari awal kita jaga , insyallah panjang jangka-hayat enjin kita itu. apa-apa pon enjoy your ride and ride safely.
« Last Edit: August 13, 2012, 01:39:40 AM by nkz »
fr 80 - cdi 80 - c 70 - joy 100 - ex 5 - rx-king 135 - kriss 110 - ypvs 350 - rg 125 - sg 110 - nitro 110 - ss 110 - elegan 150 - x9 200 - ct 110 & fz 150

Offline batman nimota ck9

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 2
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #182 on: August 14, 2012, 11:24:06 PM »
ada suggestion x....kedai area kl ne mana yg bleh tukar spoket?

Offline nkz

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 17
  • biking since 1986 .......
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #183 on: August 15, 2012, 01:07:16 AM »
biasanya motor keluaran taiwan-china menggunakan teknlogi enjin honda cg. tengok samada sproket cg ngam atau tidak. kalau ngam , takda masalah sebab stok sproket cg banyak di negara kita. mana-mana kedai ada simpan stok cg ni. kalau tidak pun dia orang bole oderkan. cuma kena kompem betol -betol. check dulu dengan kompeni yang jual nimota tu.

ck9 ini ada tacho meter. tak susah nak setting sproket. final gear ratio yang sesuai ialah dapatkan kombinasi sproket semasa gear tertinggi ( full throttle ) dibawah paras zon merah ( over-rev ) tetapi pada masa yang sama TIDAK terlalu rendah ( bawah powerband ).   

fahami dulu characteristic enjin anda samada ianya bersifat low cam , high cam , twin cam , over-bore , over-stroke atau square.

contoh spec enjin yamaha fzs. ( kalau sama dengan ck9 lah sebab body dah sama )

FZS

Engine type

Air-cooled, 4-stroke, SOHC, 2-valve
Displacement 153.0cc
Bore & Stroke 58.0 ? 57.9mm
Compression ratio 9.5:1
Maximum output 14PS / 7500 rpm
Maximum torque 14 N.m / 6000 rpm
Starting method Electric start/Kick start (optional)
Lubrication type Electric start/Kick start (optional)
Fuel Supply BS26
Clutch type Multiplate wet type
Ignition type C.D.I. with 3 dimension digital
Primary/secondary reduction ratio 3.409 / 2.857 @ sproket depan 14 , belakang 40
Transmission type Return type 5-speed
Gear ratio 1st=2.714 2nd=1.789 3rd=1.318 4th=1.045 5th=0.875
Cylinder layout Single Cylinder

kesimpulan -

1. saiz bore & stroke hampir sama = perbezaan marjinal. masih dalam kategori " square " enjin.

2. peak hp & tork pada 7,500 dan 6,000 rpm = bersifat low cam

berdasarkan spec enjin , ianya merupakan common spec untuk mana-mana motor street fighter. penghasilan tork dan hp yang maksima pada rpm rendah lebih kepada  kegunaan di dalam bandar @ stop and go driving. untuk dapatkan best of both world             ( kegunaan dalam bandar & touring ) maka final gear ratio kena configure balik untuk seimbangkan dua kegunaan tersebut.


« Last Edit: August 15, 2012, 02:02:11 AM by nkz »
fr 80 - cdi 80 - c 70 - joy 100 - ex 5 - rx-king 135 - kriss 110 - ypvs 350 - rg 125 - sg 110 - nitro 110 - ss 110 - elegan 150 - x9 200 - ct 110 & fz 150

Offline bikers1234

  • Baru Daftar
  • Posts: 0
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #184 on: August 15, 2012, 12:26:31 PM »
nice info bro NKZ.....nak cari/ganti sproket baru gak ar pas raya nanti....huhu


Offline sleeper

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 41
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #185 on: August 15, 2012, 12:38:12 PM »
Kata salesman Nimota kat Ampang Point...CK9 ni guna body yamaha FZ n enjin honda CBR...sejauh mana kebenarannya masih belum jelas.
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline nkz

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 17
  • biking since 1986 .......
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #186 on: August 15, 2012, 01:42:04 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
Kata salesman Nimota kat Ampang Point...CK9 ni guna body yamaha FZ n enjin honda CBR...sejauh mana kebenarannya masih belum jelas.

enjin honda cbr ? salesman tu keliru kot. enjin cbr liquid cooled. mungkin dia maksudkan enjin cbf. cbf ini adalah model yang menggantikan cg.
fr 80 - cdi 80 - c 70 - joy 100 - ex 5 - rx-king 135 - kriss 110 - ypvs 350 - rg 125 - sg 110 - nitro 110 - ss 110 - elegan 150 - x9 200 - ct 110 & fz 150

Offline badman08

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 37
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #187 on: August 15, 2012, 02:58:59 PM »
nice info bro nkz,

motor ni mmg boleh mod sesuka hati tanpa rosak kalau u betoi tahu limit
macam kita gear ratio, ada formula kan
!! Smallest GPS tracker for motorbike Sales !!
Click at link below for more information

You are not allowed to view links. Register or Login

Offline bikers1234

  • Baru Daftar
  • Posts: 0
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #188 on: August 16, 2012, 09:18:05 AM »
You are not allowed to view links. Register or Login
nice info bro nkz,

motor ni mmg boleh mod sesuka hati tanpa rosak kalau u betoi tahu limit
macam kita gear ratio, ada formula kan

bro badman08, da ada wat modding ke? leh kongsi2 idea sket? ape mod yg sesuai nak buat kat ck9 aku ni...huhu

Offline badman08

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 37
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #189 on: August 28, 2012, 12:12:07 AM »
You are not allowed to view links. Register or Login
bro badman08, da ada wat modding ke? leh kongsi2 idea sket? ape mod yg sesuai nak buat kat ck9 aku ni...huhu

tak erti apa
saja nak lihat owner sharing

macam ck9 ni, top same ? share pengalaman sikit
!! Smallest GPS tracker for motorbike Sales !!
Click at link below for more information

You are not allowed to view links. Register or Login

Offline bikers1234

  • Baru Daftar
  • Posts: 0
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #190 on: August 28, 2012, 03:44:28 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
tak erti apa
saja nak lihat owner sharing

macam ck9 ni, top same ? share pengalaman sikit

ok, mcm moto aku ni (standard setting), masa mggu raya pnah try lenjan up to 100km/h pd anggaran 8,000rpm...enjin agak getaran jiwa sket...haha

else, 70km/h pd 6,000rpm....

bro2 lain lak camne ye? sama tak?

Nway, bak kata bro NKZ....nak speed sket kene tukar sprocket blakang tu....dulu ada pnah tanye tokey kdai service centre nimota kat kelana jaya tu, motor 'tester' dia pon tukar sprocket lain..katanya nak bg speed sket....kalu nak tukar dlm RM45 (sprocket shj)...kalau x silap dgr la dulu....huhuhuu.....ada sesapa yg da tukar & test ke?

Offline batman nimota ck9

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 2
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #191 on: August 29, 2012, 03:29:22 PM »
salam...saya dh tukar spoket 15-42 top speed just dpt 115-120 jer sebab rpm 8100 cdi dh cut off,tp enjin still bleh pegi lg tp ditahan oleh cdi,ck9 lom mendapat kepastian top speed yg sebernar setakat ne 120km/j.....jer.
mintak tolong otaimer2 sume any suggestion utk group ck9 ne lebih maju kedepan.

Offline bikers1234

  • Baru Daftar
  • Posts: 0
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #192 on: August 29, 2012, 04:48:26 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
salam...saya dh tukar spoket 15-42 top speed just dpt 115-120 jer sebab rpm 8100 cdi dh cut off,tp enjin still bleh pegi lg tp ditahan oleh cdi,ck9 lom mendapat kepastian top speed yg sebernar setakat ne 120km/j.....jer.
mintak tolong otaimer2 sume any suggestion utk group ck9 ne lebih maju kedepan.

Bro tukar spoket kat mana? leh pm ke....huhu

Offline badman08

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 37
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #193 on: August 30, 2012, 08:07:47 AM »
You are not allowed to view links. Register or Login
ok, mcm moto aku ni (standard setting), masa mggu raya pnah try lenjan up to 100km/h pd anggaran 8,000rpm...enjin agak getaran jiwa sket...haha

else, 70km/h pd 6,000rpm....

bro2 lain lak camne ye? sama tak?

Nway, bak kata bro NKZ....nak speed sket kene tukar sprocket blakang tu....dulu ada pnah tanye tokey kdai service centre nimota kat kelana jaya tu, motor 'tester' dia pon tukar sprocket lain..katanya nak bg speed sket....kalu nak tukar dlm RM45 (sprocket shj)...kalau x silap dgr la dulu....huhuhuu.....ada sesapa yg da tukar & test ke?

tQ atas sharing
i lihat video utk fz16 boleh nak 12xkm/j
nimota dah kurang sikit dah
!! Smallest GPS tracker for motorbike Sales !!
Click at link below for more information

You are not allowed to view links. Register or Login

Offline nkz

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 17
  • biking since 1986 .......
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #194 on: August 30, 2012, 06:43:06 PM »
sproket kilang ck9 ni berapa ? 14-42 ? untuk info sproket depan kalau kita naik 1 mata bersamaan dengan kita turunkan 3 mata sproket belakang. kalau lepas R&D setting 15-42 rpm jadi terlalu rendah , maknanya ratio terlalu tinggi. gear 5 terlalu overdrive.


                      sproket                        gear ratio                %                      catitan

                       14-42                             3.00                                   ( sekiranya sproket asal kilang )

1.                    15-42                             2.80                 - 6.60           rpm terlalu rendah , GAGAL

2.                    14-41                             2.92                 - 2.38           Percubaan ke 2             

3.                    14-40                             2.85                 - 4.76           percubaan ke 3 ( terakhir )

bukan semua enjin stended boleh turunkan sampai 3 mata. semuanya bergantung pada powerband dan horsepower motor tersebut. adakala kita turun 1 mata belakang pun dah memadai.

tentang harga sproket RM 45 agak tinggi. cuba tengok samada sproket motor laen bole pakai atau tidak. murah siket. tak sampai     RM 15 ( non hardened ). masa tengah R&D ni tak payah lagi pakai yg hardened sebab bro tak pasti kombinasi yang mana memenuhi keperluan. bila dah jumpa kombinasi yang dikehendaki , barulah menten kombinasi tersebut dengan sproket + rantai yang lebih baik dan berkualiti.










« Last Edit: August 30, 2012, 06:50:18 PM by nkz »
fr 80 - cdi 80 - c 70 - joy 100 - ex 5 - rx-king 135 - kriss 110 - ypvs 350 - rg 125 - sg 110 - nitro 110 - ss 110 - elegan 150 - x9 200 - ct 110 & fz 150

Offline badman08

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 37
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #195 on: September 03, 2012, 08:33:35 AM »
tQ bro nkz sharing

ni really technical

!! Smallest GPS tracker for motorbike Sales !!
Click at link below for more information

You are not allowed to view links. Register or Login

Offline nkz

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 17
  • biking since 1986 .......
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #196 on: September 03, 2012, 10:11:16 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
tQ bro nkz sharing

ni really technical

takda la tech sangat pun....biasa -biasa je....
fr 80 - cdi 80 - c 70 - joy 100 - ex 5 - rx-king 135 - kriss 110 - ypvs 350 - rg 125 - sg 110 - nitro 110 - ss 110 - elegan 150 - x9 200 - ct 110 & fz 150

Offline bikers1234

  • Baru Daftar
  • Posts: 0
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #197 on: September 04, 2012, 01:48:14 PM »

Bro NKZ dok area mana? Kalu area lembah kelang tau x mana2 kedai leh tolong mod kan....

Offline nkz

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 17
  • biking since 1986 .......
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #198 on: September 05, 2012, 12:07:31 AM »
You are not allowed to view links. Register or Login
Bro NKZ dok area mana? Kalu area lembah kelang tau x mana2 kedai leh tolong mod kan....

blok besar ( samada re-bore atau blok racing ) , high cam , cdi racing dan karburetor besar berpotensi untuk meningkatkan hp tetapi adakah komponen-komponen sokongan lain seperti klac plet , klac housing , bearing dan sebagainya mampu untuk menampung bebanan tambahan ekoran dari peningkatan hp itu ?

perkara-perkara yang perlu bersedia apabila membuat keputusan untuk x-treme mody.

1. jangkahayat enjin akan pendek

penggunaan blok besar + dinding selinder yang lebih nipis = risiko overheat + blok calar + jem

2. oil cooler yang kecil + blok besar = mengurangkan kadar efisien sistem penyejukkan enjin + risiko overheat + blok calar + jem

3. compression ratio tinggi 

a. risiko gasket leaking , tekanan berlebihan kepada con-rod , bearing crankshaft dan piston = bearing hancur + blok calar + jem

kesimpulannya , nak melajukan motor 4t berkapasiti 150 cc bukan tak boleh tapi proses tersebut akan melibatkan kos yang tinggi. ianya tidak akan terhenti di situ sahaja. kesan sampingan dari proses tersebut akan wujud isu pula ketahanan , jangkahayat dll yang akan turut menyumbang kepada peningkatan kos penyelenggaraan.

pendapat peribadi kalau ada bajet lebih baik naiktarafkan sahaja komponen-komponen penting seperti klac plet , con-rod , bearing kat crankshaft dan piston, air filter , spark plug , penggunaan eo semi sintetik dan ratio gearing sproket yang bersesuaian. enjin lebih tahan lasak dan tahan lama. sesuai untuk kegunaan harian apatah lagi long distance touring. kos mentenen dan petrol masih jimat macam biasa dan yang paling penting poket selamat. 

saya tinggal area bt 16 rawang... kalau bro tinggal kawasan yang berdekatan , weekend kalau free boleh kita ngeteh sambil bertukar-tukar pendapat tentang dunia 2 roda ini..... pm saya untuk nombor hp....

enjoy your ride and be proud of it...................



















« Last Edit: September 05, 2012, 12:11:10 AM by nkz »
fr 80 - cdi 80 - c 70 - joy 100 - ex 5 - rx-king 135 - kriss 110 - ypvs 350 - rg 125 - sg 110 - nitro 110 - ss 110 - elegan 150 - x9 200 - ct 110 & fz 150

Offline sul5079

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 5
Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #199 on: September 06, 2012, 07:55:43 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
takda la tech sangat pun....biasa -biasa je....


Bro nkz,

saya ader tgk2 moto ni. Cutting mmg cantik & mantop. Cuma bab injin tu yg saya rasa risau sbb walaupun pengeluar kata guna teknologi honda tapi material dia kita tak tau ketahanan pulak.

Aper pandangan bro nkz?

Malaysian Bikers Community (MBC)

Re: Nimota CK9 Sport
« Reply #199 on: September 06, 2012, 07:55:43 PM »
Lazada Malaysia

 

Lazada Malaysia