Author Topic: ayam hutan  (Read 44096 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline vtecinside

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 851
  • haluan kiri
Re: ayam hutan
« Reply #60 on: December 28, 2010, 01:41:01 PM »
jage2  main ayam utan ni,dapat kat PERHILITAN susah..lagi takder rasenye lesen untuk
bela ayam hutan atau meracik ayam hutan..cuma ada lesen menembak tu pon ada musim.

Offline Hondayp

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 15
  • mudah untuk menyukai, sukar untuk memiliki
Re: ayam hutan
« Reply #61 on: December 28, 2010, 05:22:01 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
jage2  main ayam utan ni,dapat kat PERHILITAN susah..lagi takder rasenye lesen untuk
bela ayam hutan atau meracik ayam hutan..cuma ada lesen menembak tu pon ada musim.

don't worry...saya x penah tgok AH ni secara live...cuma tgk foto atau video je...utk menambah ilmu...

tadi ada bercerita dgn sorang bro ni dia 1 group motor pergi mkn ikan baung, AH, landak n macam2 lagi di Selera Rimba...ingat nk pergi sana 1 ari nnt...InsyaAllah...

sya nk tanya menembak tu sebenarnya menggunakn apa?...senapang patah ke?...lastik ke?...

Offline vtecinside

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 851
  • haluan kiri
Re: ayam hutan
« Reply #62 on: December 28, 2010, 07:37:18 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
don't worry...saya x penah tgok AH ni secara live...cuma tgk foto atau video je...utk menambah ilmu...

tadi ada bercerita dgn sorang bro ni dia 1 group motor pergi mkn ikan baung, AH, landak n macam2 lagi di Selera Rimba...ingat nk pergi sana 1 ari nnt...InsyaAllah...

sya nk tanya menembak tu sebenarnya menggunakn apa?...senapang patah ke?...lastik ke?...
tembak pkai senapang patah,tp kalo kena..mau cepat kejar n sebelih la..tp org kate
ayam hutan liar ada 'penjage' mgkin ye mgkin tidak ak pon tak tau

Offline Hondayp

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 15
  • mudah untuk menyukai, sukar untuk memiliki
Re: ayam hutan
« Reply #63 on: December 28, 2010, 09:17:22 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
tembak pkai senapang patah,tp kalo kena..mau cepat kejar n sebelih la..tp org kate
ayam hutan liar ada 'penjage' mgkin ye mgkin tidak ak pon tak tau

Oh ok!...sya mase sekolah rendah penah tgok sorang pkcik tembak brung wak2 guna peluru penabor di Ipoh kt tepi sungai...habis sume ketiga2 ank dia mati sekali...tapi sempat semblih ibu dia...kesian plk tgk ank2 burung tu...skrg pkcik tupun dh xde...

Offline vtecinside

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 851
  • haluan kiri
Re: ayam hutan
« Reply #64 on: December 28, 2010, 10:01:21 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
Oh ok!...sya mase sekolah rendah penah tgok sorang pkcik tembak brung wak2 guna peluru penabor di Ipoh kt tepi sungai...habis sume ketiga2 ank dia mati sekali...tapi sempat semblih ibu dia...kesian plk tgk ank2 burung tu...skrg pkcik tupun dh xde...
pluru penabur tu la risiko dn kbrurukannye..mcm sye pnh tgk org tmbak tupai..xpsal2 burung2 pn jd mangse pluru pnabur..burung wak2 slalu org jaring je.

Offline KelabuAsap

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 109
Re: ayam hutan
« Reply #65 on: December 29, 2010, 04:14:27 PM »
 ;D
Yang gelinya bila pemikat dapat ayam hutan yang kena salah satu peluru penabur tu kan bila dimasak dan terjumpa peluru tu ada yang kata itu Batu geliga Ayam Hutan .  ;D   ;D

Offline Hondayp

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 15
  • mudah untuk menyukai, sukar untuk memiliki
Re: ayam hutan
« Reply #66 on: December 29, 2010, 07:45:06 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
;D
Yang gelinya bila pemikat dapat ayam hutan yang kena salah satu peluru penabur tu kan bila dimasak dan terjumpa peluru tu ada yang kata itu Batu geliga Ayam Hutan .  ;D   ;D

Pulak!!!

Offline ee_geramnya

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 85
Re: ayam hutan
« Reply #67 on: January 04, 2011, 10:34:25 AM »
ari ahad ari tuh, gi mikat.. masa pasang racik ternmpk kelibat org baju putih blkng aku.. berdiri atas sungai tgh peratikan aku .. siap pasang jer .. kokokla denak aku.. lawan2 kokok makin dekat mmg dekat kat denak aku .... tetiba jer prapppppkkk....kioookkkkkk.. bunyi ayam menjerit
berlari aku dgn member aku kejor...skali tgk anak biawak yg terkam denak aku..pelik jugak sb betina aku kt sebelah ..nape biawak tuh terkam denak aku jer ..ketuk2 skit biawak tuh mana tau leh jd ayam ker?..hahaha last2 aku lepaskan balik biawak tuh..kasik making skit ikat tali kat kaki biawak tuh..sebagai tanda .. :) ..
Lalu kami tidurkan mereka dengan nyenyaknya dalam gua itu,bertahun-tahun,yang banyak bilangannya.. Al-Kahfi 18-11.

Dan mereka telah tinggal tidur dalam gua mereka;Tiga ratus tahun dengan kiraan ahli kitab dan sembilan lagi (dengan kiraan kamu)..Al-Kahfi 18-25

Offline Hondayp

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 15
  • mudah untuk menyukai, sukar untuk memiliki
Re: ayam hutan
« Reply #68 on: January 04, 2011, 07:49:34 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
ari ahad ari tuh, gi mikat.. masa pasang racik ternmpk kelibat org baju putih blkng aku.. berdiri atas sungai tgh peratikan aku .. siap pasang jer .. kokokla denak aku.. lawan2 kokok makin dekat mmg dekat kat denak aku .... tetiba jer prapppppkkk....kioookkkkkk.. bunyi ayam menjerit
berlari aku dgn member aku kejor...skali tgk anak biawak yg terkam denak aku..pelik jugak sb betina aku kt sebelah ..nape biawak tuh terkam denak aku jer ..ketuk2 skit biawak tuh mana tau leh jd ayam ker?..hahaha last2 aku lepaskan balik biawak tuh..kasik making skit ikat tali kat kaki biawak tuh..sebagai tanda .. :) ..

mana gambor racik?...kata nk upload...ee_geramnya...

Offline Hondayp

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 15
  • mudah untuk menyukai, sukar untuk memiliki
Re: ayam hutan
« Reply #69 on: January 24, 2011, 06:55:27 PM »
Oiiii hilang rasa rindu setelah berminggu2 x bleh masuk...ada cerita terbaru ke ttg AH?

TQ Mod...

Offline Hondayp

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 15
  • mudah untuk menyukai, sukar untuk memiliki
Re: ayam hutan
« Reply #70 on: January 25, 2011, 08:20:53 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
tuh bukan jerat .. tuh dipanggil ranjau ... sama mcm racik .. cuma dia kecik skit ... nti aku up gambo nya ...

ee_geramnya...mana gambor racik?...kalo ada tlg uploadkan...

Offline KelabuAsap

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 109
Re: ayam hutan
« Reply #71 on: January 28, 2011, 08:37:30 AM »
 ;D
Pada pendapat individu saya, meracik / memikat ayam hutan tu , adalah lebih baik dari menembaknya , kalau tembak satu keluarga Ayam hutan kan kena tempiasnya , manakala meracik/memikat ayam hutan hanya menangkap tanpa menjejaskan yang lain-lain , biasanya kalau menembak ni lah yang selalu terkena badinya sebab *link* antara ayam hutan liar ngan penembak tiada, manakal pemikat  yang tangkap gunakan denak untuk meracik *link* antara ayam hutan liar dan kita dah ada sebabkan pikat ayam hutan kita tu. ( kata orang lah )

Offline Hondayp

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 15
  • mudah untuk menyukai, sukar untuk memiliki
Re: ayam hutan
« Reply #72 on: January 30, 2011, 02:51:20 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
;D
Pada pendapat individu saya, meracik / memikat ayam hutan tu , adalah lebih baik dari menembaknya , kalau tembak satu keluarga Ayam hutan kan kena tempiasnya , manakala meracik/memikat ayam hutan hanya menangkap tanpa menjejaskan yang lain-lain , biasanya kalau menembak ni lah yang selalu terkena badinya sebab *link* antara ayam hutan liar ngan penembak tiada, manakal pemikat  yang tangkap gunakan denak untuk meracik *link* antara ayam hutan liar dan kita dah ada sebabkan pikat ayam hutan kita tu. ( kata orang lah )

Oh camtu...tq Kelabu for the info...

Offline zair

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 39
Re: ayam hutan
« Reply #73 on: February 01, 2011, 08:28:57 PM »
ade kalangan korang nak jual racik ayam tak? meh jual kat aku.. harga jangan la tekan sangat.. hehe..  :laugh:

Offline Joumiiee

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 55
  • BKS 5030
Re: ayam hutan
« Reply #74 on: February 02, 2011, 10:32:07 AM »
topic ni sangat2 interesting.... nice one.  ;D
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline ee_geramnya

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 85
Re: ayam hutan
« Reply #75 on: February 02, 2011, 11:09:22 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
ee_geramnya...mana gambor racik?...kalo ada tlg uploadkan...


masa tgh buat ...


dah siap ... yg gelung putih tuh yg 1st time beli ... 25mata .. utk gelanggang .. dh kena biawak , anak lembu pendek ... sesuai kat rumpur tinggi , belukar ...
yg gelung itam ijau tu yg baru buat , nmpk bnyk gelnggang dgn ranjau 21mata dgn 31mata ... bajet ciput yg lg 1 paki salut paip 31 mata jugak ..

sorry lmbt reply ... aku bz bnyk ...  ;D ;D ... racik ni 1st time buat sendiri ... member ajo ... modal kasar skit ... tiang (tumang tembaga welding punya ....
tangsi dupon 40pound
nylon japan
tangsi ikat tumang 60pound
no-8 tembaga wire (join antara tangsi tumnag) .. ciri2 terpenting racik ... selalu sngt no-8 ni masalah .. ketepatan mengrip jugak bergantung pd no-8 dgn tangsi dupond ..
tumang tembaga , sb digunakan tembaga .. org ckp penganyir terbaik ... itu org ckp la  ;D ... hihi ... biasa org buat sendiri racik ni .. aku pon try la DIY .. bnyk lg benda2 yg kita bule buat DIY ... contohnya tali kaki ayam , gelung (sarung ikat racik) ...

sedikit info ... ni gambir tali kaki ayam ...
Lalu kami tidurkan mereka dengan nyenyaknya dalam gua itu,bertahun-tahun,yang banyak bilangannya.. Al-Kahfi 18-11.

Dan mereka telah tinggal tidur dalam gua mereka;Tiga ratus tahun dengan kiraan ahli kitab dan sembilan lagi (dengan kiraan kamu)..Al-Kahfi 18-25

Offline ee_geramnya

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 85
Re: ayam hutan
« Reply #76 on: February 02, 2011, 11:16:59 PM »
ni pikat aku ...  ;D .. bulu ....



pikat lama aku .. bulu merah ,,,


You are not allowed to view links. Register or Login
test sparing dgn pikat member aku ...
Lalu kami tidurkan mereka dengan nyenyaknya dalam gua itu,bertahun-tahun,yang banyak bilangannya.. Al-Kahfi 18-11.

Dan mereka telah tinggal tidur dalam gua mereka;Tiga ratus tahun dengan kiraan ahli kitab dan sembilan lagi (dengan kiraan kamu)..Al-Kahfi 18-25

Offline ee_geramnya

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 85
Re: ayam hutan
« Reply #77 on: February 03, 2011, 08:26:52 AM »
You are not allowed to view links. Register or Login
;D
Pada pendapat individu saya, meracik / memikat ayam hutan tu , adalah lebih baik dari menembaknya , kalau tembak satu keluarga Ayam hutan kan kena tempiasnya , manakala meracik/memikat ayam hutan hanya menangkap tanpa menjejaskan yang lain-lain , biasanya kalau menembak ni lah yang selalu terkena badinya sebab *link* antara ayam hutan liar ngan penembak tiada, manakal pemikat  yang tangkap gunakan denak untuk meracik *link* antara ayam hutan liar dan kita dah ada sebabkan pikat ayam hutan kita tu. ( kata orang lah )

sebenarnya bukan senang nak mikat ayam ni ... bukan nya kita pacak ah terus masuk nk laga ... tak semua ah dtg nak laga ... kena yg muda dtg dia tgk jer ... tak nak laga ... sb tu kena tunggu ah yg betul2 garang .. bru leh dpt ... biasanya yg garang tuh mestila yg tua ... yg muda nasib2 la ...
timing paling cepat member aku pernah dpt 3langkah lepas pasang racik .. masa tuh dia lalu lorong sawit .. terserempak ah ... ah tuh nyorok kat pelepah sebelah jer ... dia pon pasang lebih kurang jer ranjau taruk pikat dia ... 3langkah nk blah tgk balik ah dh masuk ranjau .. rezeki tuh ..
org ckp mcm tuh .. mmg ada betulnya .. pada aku itu semua hak allah taala .. aku mintak pd allah rezeki tuh ... klu nama rezeki tuh mmg kita pon tak leh nak jangka ... cuma bila dh masuk hutan@sawit ker .. jgn ckp besa,cabul .. mulut nk jaga ... itu biasala ... mana2 kita pergi pon kena la sopan .. yer la masuk tpt org kan ...  ;D

selalu yg aku praktikan ... aku pegang pd surah ni ..
al-maidah
[4]
Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): ?Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?? Bagi menjawabnya katakanlah: ?Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik, dan (buruan yang ditangkap oleh) binatang-binatang pemburu yang telah kamu ajar (untuk berburu) mengikut cara pelatih-pelatih binatang pemburu. Kamu mengajar serta melatihnya (adab peraturan berburu) sebagaimana yang telah diajarkan Allah kepada kamu. Oleh itu makanlah dari apa yang mereka tangkap untuk kamu dan sebutlah nama Allah atasnya (ketika kamu melepaskannya berburu); dan bertaqwalah kepada Allah (dengan memelihara diri dari memakan yang diharamkan Allah); Sesungguhnya Allah Maha Cepat hitungan hisabNya?

bila dh termaktub dalam al-quran ... maknanya mmg dibulekan .. dan tak salah kita pergi memikat@berburu ... ayam pikat kita pon dah diajarkan mcmna nk memikat ah ... itu la yg quran tuh ckp ...  ;D

cara2 melatih ayam utk menjadi pikat yg terbaik .. itu bukan kerja senang ... sambung sat .... nak berak jap ..  :P
Lalu kami tidurkan mereka dengan nyenyaknya dalam gua itu,bertahun-tahun,yang banyak bilangannya.. Al-Kahfi 18-11.

Dan mereka telah tinggal tidur dalam gua mereka;Tiga ratus tahun dengan kiraan ahli kitab dan sembilan lagi (dengan kiraan kamu)..Al-Kahfi 18-25

Offline Hondayp

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 15
  • mudah untuk menyukai, sukar untuk memiliki
Re: ayam hutan
« Reply #78 on: February 03, 2011, 08:50:25 PM »
You are not allowed to view links. Register or Login
ni pikat aku ...  ;D .. bulu ....

pikat lama aku .. bulu merah ,,,

You are not allowed to view links. Register or Login
test sparing dgn pikat member aku ...

Cantik giler ah tu...camni x smpai ati nk mkn...
« Last Edit: February 03, 2011, 08:52:50 PM by Hondayp »

Offline huhu

  • Lesen B2
  • **
  • Posts: 493
Re: ayam hutan
« Reply #79 on: February 03, 2011, 09:51:05 PM »
xde sape yang bela ayam hutan ke??