Author Topic: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5  (Read 40854 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline black kawa

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 988
  • mana cap chelsea aku!!!!!!!......... arrgghhhhh
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #140 on: March 22, 2011, 06:40:35 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
aku dah lama menemui jalan buntu bab bela guppy ni!
beli yg murah pn K.O, yg mahal pun K.O.
Tiger burb tu pun sama K.O...
xtahu nk bela ikan apa lagi pasni..akuarium pun kering jer tu..
herm...ikn plastik aku tu jgk yg tahan lama, tak 'mati'2! ;D
makin kecik ikannya.. makin susah lak... :-\

Offline farisbobob

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 123
  • ahli penunggang kuda
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #141 on: March 22, 2011, 09:32:57 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
aku pun tak berjaya dalam bidang memelihara gapi ni bro... tu pun dlm akuarium... yang berjaya n dah lama aku pelihara kaloi ngan pacu... tapi yang kawan aku nyer gapi ari tu yang kat dlm pasu mmg takde motor ngan filter... ok ajer aku tgk... just cara tukar air kot sbb dulu aku slalu tuka abis, tapi ada bro kat sini ckp tuka separuh or 1/3 jer... maybe bro leh carik bro2 lat thread nih yang berjaya membela n menternak gapi untuk nasihat yang lebih lanjut...
gupy la paling senang hidup.bagi saya la,pump xperlu pun,just letak tumbuhan air je.kat umah saya ada 1 telaga gupy.asal beli 10 ekor je,2 betina(kuning & biru),jantan 8 ekor(jenis kurus ekor pnjg merah& gemok ekor pendek biru).sori saya xtau jenis2 ikan gupy.lepas setahun,dapat la yang ekor pnjg kaler meraah+hijau+biru+ungu.tapi ari tu mase cat rumah,cat terpencik masuk,banyak yang mati.skg tengah kacuk balik la.tapi anak sedara selalu ambik.
ikan gupy ni:
-nak bg ekor lawa bg makan makanan yang mcm selaput keping2(mcm pembalut gula2 udang)-sekali sehari
-xyah letak pump,sebab pump mengganggu ketenteraman ikan gupy berenang dgn tenang
-kadang2 bg makan biskut marie(ni aku slalu wat seminggu sekali)
-sensitif ngan kehadiran bhn kimia(sabun,cat,spray,ridsect dll)

tu je dari saya
wts-sport rim lc ori+hub brake+bearing

Offline jlh8572

  • Lesen B2
  • **
  • Posts: 460
  • convoi with it is my dream...
    • http://rimaalliq.com/daftar?ap_id=mari_join
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #142 on: March 23, 2011, 02:20:20 am »
You are not allowed to view links. Register or Login
ooo... tiger barb senang ke nak breed? sebab susah nak bezakan jantan ngan betina dah tu selalu jual  campur je.. klu dpt semua jantan abis le...  ??? hmm camne nak bela arowana klu guppy pon x berjaya nih.. :-\
snang jage tu bleh than la... Tapi kalau snang nk breed tu sy x pasti lah..
Sebab tiger barb sy x pnah tmbh... Mkn lame mkn kurang ad la.. Agk2nye dpt sume jntan kot...huh
tp trget memg nk jge arowana gak....
You are not allowed to view links. Register or Login kepade sesiape yang duduk area Muar-Melaka dn raso2 konal den nih,kontek no. ni... 0176903676

sape2 nak jadi agen topup.... klik cini... You are not allowed to view links. Register or Login

Offline Mie-G

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 752
  • penunggang siput gondang
    • Pru-BSN Takaful
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #143 on: March 23, 2011, 11:48:23 am »
dulu masa duk kg ok jer bela guppy ni..mmg sukses.
maybe sbb masa tu guna air sungai..
skang ni guna air klorin ni, xmenjadi plak padahal dah masukkan anti-klorin tu.
nk cuba ngn air hjn la plak pasni..  :D

Apa yang anda tinggalkan jika anda meninggal dunia?
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline black kawa

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 988
  • mana cap chelsea aku!!!!!!!......... arrgghhhhh
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #144 on: March 23, 2011, 11:47:16 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
gupy la paling senang hidup.bagi saya la,pump xperlu pun,just letak tumbuhan air je.kat umah saya ada 1 telaga gupy.asal beli 10 ekor je,2 betina(kuning & biru),jantan 8 ekor(jenis kurus ekor pnjg merah& gemok ekor pendek biru).sori saya xtau jenis2 ikan gupy.lepas setahun,dapat la yang ekor pnjg kaler meraah+hijau+biru+ungu.tapi ari tu mase cat rumah,cat terpencik masuk,banyak yang mati.skg tengah kacuk balik la.tapi anak sedara selalu ambik.
ikan gupy ni:
-nak bg ekor lawa bg makan makanan yang mcm selaput keping2(mcm pembalut gula2 udang)-sekali sehari
-xyah letak pump,sebab pump mengganggu ketenteraman ikan gupy berenang dgn tenang
-kadang2 bg makan biskut marie(ni aku slalu wat seminggu sekali)
-sensitif ngan kehadiran bhn kimia(sabun,cat,spray,ridsect dll)

tu je dari saya
bro... air dia camne? kene tuko selalu ke tak payah?.... kene pakai anti klorin jgk ke?

Offline black kawa

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 988
  • mana cap chelsea aku!!!!!!!......... arrgghhhhh
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #145 on: March 23, 2011, 11:49:16 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
dulu masa duk kg ok jer bela guppy ni..mmg sukses.
maybe sbb masa tu guna air sungai..
skang ni guna air klorin ni, xmenjadi plak padahal dah masukkan anti-klorin tu.
nk cuba ngn air hjn la plak pasni..  :D
air hujan?... uih bahaya woo.. kut kut ada radiasi dr jepun.... ;D

Offline farisbobob

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 123
  • ahli penunggang kuda
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #146 on: March 24, 2011, 12:31:34 am »

bro... air dia camne? kene tuko selalu ke tak payah?.... kene pakai anti klorin jgk ke?

[/quote]
kalo bang kawa guna akuarium,bela je ikan bandaran,dye cuci cermin,kalo dalam telaga xyah la tukar.air letak sikit je anti klorin.satu baldi air,10 titik je.kacau dulu,sebab anti klorin akan terapung dulu.
skrg nak cari yang ekor bercabang lak,mane tau leh kacuk ngan baka ekor panjang pelangi
wts-sport rim lc ori+hub brake+bearing

Offline Mie-G

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 752
  • penunggang siput gondang
    • Pru-BSN Takaful
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #147 on: March 24, 2011, 02:38:52 pm »
alamak, anti klorin tu letak sikit je ke?
aku letak 2 penutup botol tu!
air akuarium tu dlm 2 baldi saiz sedang..
patutlah ikan guppy aku xnk hdup, terlebih anti klorin plak!!
 :D :D :D :D

Apa yang anda tinggalkan jika anda meninggal dunia?
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline black kawa

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 988
  • mana cap chelsea aku!!!!!!!......... arrgghhhhh
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #148 on: March 24, 2011, 06:33:49 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
bro... air dia camne? kene tuko selalu ke tak payah?.... kene pakai anti klorin jgk ke?


kalo bang kawa guna akuarium,bela je ikan bandaran,dye cuci cermin,kalo dalam telaga xyah la tukar.air letak sikit je anti klorin.satu baldi air,10 titik je.kacau dulu,sebab anti klorin akan terapung dulu.
skrg nak cari yang ekor bercabang lak,mane tau leh kacuk ngan baka ekor panjang pelangi
bro aku bela dlm pasu bunga besar.... hmmm org kate kene running air tu dlm 10 hari? betol ke? garam kene letak tak? ???
You are not allowed to view links. Register or Login
alamak, anti klorin tu letak sikit je ke?
aku letak 2 penutup botol tu!
air akuarium tu dlm 2 baldi saiz sedang..
patutlah ikan guppy aku xnk hdup, terlebih anti klorin plak!!
 :D :D :D :D
aku pon... hehehe seb baik x habis sebotol... ;D

Offline farisbobob

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 123
  • ahli penunggang kuda
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #149 on: March 25, 2011, 07:48:59 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
bro aku bela dlm pasu bunga besar.... hmmm org kate kene running air tu dlm 10 hari? betol ke? garam kene letak tak? ???aku pon... hehehe seb baik x habis sebotol... ;D
ayor kat umah 2 dah 2 taun x tukar bro.tapi terjemur bawah panas la.kena panas hujan,so air tu terunning sendiri.tumbuhan air byk effect gak kat guppy ni.kalo air kotor,tumbuhan leh bersihkan melalui fotosintesis.garam?kene check pH la.agak2 lebih kurang 7 ok la.air biasa pun lebih kurang 6.8 je.
wts-sport rim lc ori+hub brake+bearing

Offline black kawa

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 988
  • mana cap chelsea aku!!!!!!!......... arrgghhhhh
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #150 on: March 28, 2011, 01:45:49 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
ayor kat umah 2 dah 2 taun x tukar bro.tapi terjemur bawah panas la.kena panas hujan,so air tu terunning sendiri.tumbuhan air byk effect gak kat guppy ni.kalo air kotor,tumbuhan leh bersihkan melalui fotosintesis.garam?kene check pH la.agak2 lebih kurang 7 ok la.air biasa pun lebih kurang 6.8 je.
ooo.. toce toce toce..... ;D
pasni nak cuba lagi... ;D

Offline crypherdiethiesse

  • Lesen B2
  • **
  • Posts: 289
  • Save a biker. Look twice, save a life!
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #151 on: March 28, 2011, 04:11:46 pm »
kawa, nanti dah jadi upload skit gambiran... blanja kawan2...
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Harley Jacket for sale!!!
You are not allowed to view links. Register or Login++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Offline Mie-G

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 752
  • penunggang siput gondang
    • Pru-BSN Takaful
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #152 on: March 28, 2011, 06:34:21 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
ayor kat umah 2 dah 2 taun x tukar bro.tapi terjemur bawah panas la.kena panas hujan,so air tu terunning sendiri.tumbuhan air byk effect gak kat guppy ni.kalo air kotor,tumbuhan leh bersihkan melalui fotosintesis.garam?kene check pH la.agak2 lebih kurang 7 ok la.air biasa pun lebih kurang 6.8 je.
kalau akuarium dlm rumah plak cmno?
nk kena dedah kat matahari dulu k sblm masuk ikan?
dah byk guppy terkorban dek penangan anti klorin! ;D

Apa yang anda tinggalkan jika anda meninggal dunia?
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline farisbobob

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 123
  • ahli penunggang kuda
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #153 on: March 28, 2011, 09:34:00 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
kalau akuarium dlm rumah plak cmno?
nk kena dedah kat matahari dulu k sblm masuk ikan?
dah byk guppy terkorban dek penangan anti klorin! ;D
kalo dalam rumah kene cahaya sikit2 pun ok,sebab kalo melampau,akuarium jadi senang berlumut.anti klorin letak sikt je.lagi satu makanan jgn letak byk,guppy bukan mkn byk pun.air cepat kotor + tercemar.pam pun kalo boleh yang kuasa x kuat sgt.takot tersedut lak gupy nanti.kalo nak biak,asingkan letak dalam baldi je
wts-sport rim lc ori+hub brake+bearing

Offline black kawa

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 988
  • mana cap chelsea aku!!!!!!!......... arrgghhhhh
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #154 on: March 29, 2011, 01:26:33 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
kawa, nanti dah jadi upload skit gambiran... blanja kawan2...
ok no problem... tapi klu lama x upload maknanya gagal la tu.. kui kui kui  ;D

Offline SHAIFUL

  • MBC Riders
  • ***
  • Posts: 4058
  • 012-6847164
    • http://www.myspace.com/shaiful07
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #155 on: April 01, 2011, 10:49:55 am »
Salam semua,

Ape khabar semua kawan2 peminat ikan hiasan, Diharap semuanya sihat belaka dan begitu juga ikan2 anda.
Semalam saya baru sahaja buat sedikit pembedahan kecil pada ikan kelisa saya akibat sirip insangya telah
terlipat keluar dan membuatkan ikan itu kurang cantik untuk di pandang... ;) Mula2 agak takut juga nak buat
Pembedahan tersebut kerana takut ikan mati.. :-[ Setelah meminta nasihat dari kedai ikan, saya telah mencubanya...
dan telah berjaya menyelesaikan misi tersebut.. ;D selama harini kita hanya tahu hanya manusia dan binatang
yg berkaki sahaja ada ubat pelali.. rupanya ikan pun ada ubat pelali.

"Jadilah Seperti Sengkuang, Walaupun Hidupnya Penuh Selut & Belumpur, Tapi Hatinya Tetap Putih Bersih"

Offline Mie-G

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 752
  • penunggang siput gondang
    • Pru-BSN Takaful
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #156 on: April 01, 2011, 03:42:53 pm »
pergh, bro Shaiful dah bleh jadi doktor bedah ikan nih!
syabas!! :angel:

Apa yang anda tinggalkan jika anda meninggal dunia?
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline crypherdiethiesse

  • Lesen B2
  • **
  • Posts: 289
  • Save a biker. Look twice, save a life!
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #157 on: April 01, 2011, 03:49:26 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
Salam semua,

Ape khabar semua kawan2 peminat ikan hiasan, Diharap semuanya sihat belaka dan begitu juga ikan2 anda.
Semalam saya baru sahaja buat sedikit pembedahan kecil pada ikan kelisa saya akibat sirip insangya telah
terlipat keluar dan membuatkan ikan itu kurang cantik untuk di pandang... ;) Mula2 agak takut juga nak buat
Pembedahan tersebut kerana takut ikan mati.. :-[ Setelah meminta nasihat dari kedai ikan, saya telah mencubanya...
dan telah berjaya menyelesaikan misi tersebut.. ;D selama harini kita hanya tahu hanya manusia dan binatang
yg berkaki sahaja ada ubat pelali.. rupanya ikan pun ada ubat pelali.

takde gambiran ke bro? teringin gak tgk gambar2 ikan yg dibedah... disiang tu slalu ler..  :)
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Harley Jacket for sale!!!
You are not allowed to view links. Register or Login++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Offline SHAIFUL

  • MBC Riders
  • ***
  • Posts: 4058
  • 012-6847164
    • http://www.myspace.com/shaiful07
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #158 on: April 01, 2011, 05:03:00 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
pergh, bro Shaiful dah bleh jadi doktor bedah ikan nih!
syabas!! :angel:

terima kasih.. xde la bro.. ni semua belajar dari cina kedai ikan.. tapi yg best sekali tu..
dia dah ajar semua sekali.. last2 dia cakap.." saya hanya tahu sahaja caranya..
tapi belum pernah cuba" haaa3x.. mmg lawak.. tapi balik terus saya ikut caranya dan berjaya...

You are not allowed to view links. Register or Login
takde gambiran ke bro? teringin gak tgk gambar2 ikan yg dibedah... disiang tu slalu ler..  :)

Gambar!!!! xde la bro.. waktu tu kelam kabut sikit.. tambah2 wife pun takut nak tegok.. katanya
saya sedang mendera binatang tu... so gambar sebagai bukti xde la... tapi kalau tegok pada pipi ikan
tu akan nampak sirip insangya ada kesan potong...

"Jadilah Seperti Sengkuang, Walaupun Hidupnya Penuh Selut & Belumpur, Tapi Hatinya Tetap Putih Bersih"

Offline black kawa

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 988
  • mana cap chelsea aku!!!!!!!......... arrgghhhhh
Re: Hobi Membela Ikan Dalam Akuarium.... - V5
« Reply #159 on: April 01, 2011, 05:11:02 pm »
WAAA dah maju selangkah dah ni bro... congrats ;D