Author Topic: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18  (Read 43138 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline tuanhafizan

  • MBC Support
  • *****
  • Posts: 1575
  • Must Go Faster
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #40 on: October 21, 2009, 12:08:39 pm »
nak tanya... cdi serpico compatible dgn kips version mana?

I ride to better understand myself, my machine, the lands in which I ride, and to seek out and know other bikers like m

Offline kipas

  • Lesen Antarabangsa
  • *****
  • Posts: 4957
  • Cincin Rosmah RM24 Juta tuh...
    • http://www.kawasakikips.com
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #41 on: October 21, 2009, 02:11:58 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
nak tanya... cdi serpico compatible dgn kips version mana?
krz kot...
percakapan dan tulisan anda mencerminkan diri anda siapakah anda sebenarnya...
jgn menukar lorong ketika kona!!!awas jaga-jaga air licik lelehan dari lori sampah..licin wooo...

Offline kipas

  • Lesen Antarabangsa
  • *****
  • Posts: 4957
  • Cincin Rosmah RM24 Juta tuh...
    • http://www.kawasakikips.com
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #42 on: October 21, 2009, 02:31:05 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
setahu hamba sama je....hamba tnya pomen siam dia cakap enjin lebih kurang je dua tu.....
betol tuh...same jer...cume superkips nih...port dier besar sket..
You are not allowed to view links. Register or Login
KIPS = 1 Telinga
SUPER KIPS = 2 Telinga = 2 X Power
mcm super power...
percakapan dan tulisan anda mencerminkan diri anda siapakah anda sebenarnya...
jgn menukar lorong ketika kona!!!awas jaga-jaga air licik lelehan dari lori sampah..licin wooo...

Offline wan tuah

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 38
  • aku budak baru belajar
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #43 on: October 21, 2009, 03:41:56 pm »
moto aku ni kalu pagi n bila enjn sejuk skit je jadi susah nak idup..kene guna pencekik baru boleh...

memang mcm ni ke???satu lagi sape tahu nak set angin pada carb???moto mcm berat la..mcm semput2 pun

ye..tp lpas pv bukak baru terasa enjin ringan...
WanTuah/NINJA ZX 150/Special Edition/NCG5332/Taman Danau Desa/Seremban2/Melaka/012-3819591

Offline alldisc

  • Lesen B1
  • ***
  • Posts: 744
  • 2 stroke craze - Bernafas pun keluar asap!
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #44 on: October 21, 2009, 10:00:45 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
moto aku ni kalu pagi n bila enjn sejuk skit je jadi susah nak idup..kene guna pencekik baru boleh...

memang mcm ni ke???satu lagi sape tahu nak set angin pada carb???moto mcm berat la..mcm semput2 pun

ye..tp lpas pv bukak baru terasa enjin ringan...

model apa? ZX ke? kalau model kips lama mmg standard guna choke utk start enjin. tapi kick start sekali je pastu leh tutup choke melainkan waktu sejuk.

set angin senang je. pulas je skru kat karb tu ikut apa rpm yg kau suka... biasa laa aku set 1,500rpm. cuma sebelum tu ko kena set minyakn laa... tu ko kena tanya specialist. ha ha ha aku set sendiri je. ikut suker...

You are not allowed to view links. Register or Login
nak tanya... cdi serpico compatible dgn kips version mana?

KRZ, KRX, Serpico, Serpico SS dan Scorpion menggunakan mekanikal dan sistem elektrikal serupa. cuma beza luaran serta kualiti komponan (Jepun atau Thailand)

You are not allowed to view links. Register or Login
ape beza kips ngn superkips ye???
ade sesapa bleh  bitau tak??


1. ejaan
2. sebutan

You are not allowed to view links. Register or Login
Bawah seribu xdapat la...tengok condition jugak...

cheiss umpan tak menjadi pulak...
« Last Edit: October 21, 2009, 10:04:26 pm by alldisc »

kasik bersihh.. yehaaa...

Offline kei

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 152
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #45 on: October 21, 2009, 11:14:11 pm »


1. ejaan
2. sebutan


[/quote]

hebat la bro... ;D ;D

Offline Undertaker

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 9
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #46 on: October 22, 2009, 08:44:28 am »
You are not allowed to view links. Register or Login
moto aku ni kalu pagi n bila enjn sejuk skit je jadi susah nak idup..kene guna pencekik baru boleh...

memang mcm ni ke???satu lagi sape tahu nak set angin pada carb???moto mcm berat la..mcm semput2 pun

ye..tp lpas pv bukak baru terasa enjin ringan...

1) mula2 panaskan enjin...
2) tutp skru angin tp jgn terlampau ketat
3) kemudian buka balik skru angin tu dalam pusingan 1 1/4 ( satu suku sakat)
4) pastu ejas timing dalam lebih kurg 1300 -+ 50 rpm
Honda C70 - 125Z - TZM - Cagiva Stella 115 - RXZ 135 - RXZ Catalyzer - 125ZR SE - RXZ 135, RXZ 135 -  Lagenda 115 SE - 135 LC - NSR RR - KRR-ZX - ZXR 250 -  CT 100 - Belang R 150 - ZXR 250 - CBR 600

Offline KRZ

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 27
  • jangan lupa solat...
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #47 on: October 22, 2009, 04:31:42 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
cheiss umpan tak menjadi pulak...

nak tengok motor hamba dah advertise dalam mudah.com....
harga letak tu rasanya agak mahal.... ;D
...tapi rasanya berbaloi dgn keadaan motor...

masalah yang tidak selesai akan menjadi masalah selagi tidak diselesaikan masalah itu...

Offline wan tuah

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 38
  • aku budak baru belajar
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #48 on: October 22, 2009, 11:15:17 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
model apa? ZX ke? kalau model kips lama mmg standard guna choke utk start enjin. tapi kick start sekali je pastu leh tutup choke melainkan waktu sejuk.

set angin senang je. pulas je skru kat karb tu ikut apa rpm yg kau suka... biasa laa aku set 1,500rpm. cuma sebelum tu ko kena set minyakn laa... tu ko kena tanya specialist. ha ha ha aku set sendiri je. ikut suker...


kalu kips lama mmg standard guna choke..kalu moto zx baru lak mcm mana??..ade sesetengah pendapat kata kalu guna choke tak brape elok utk moto..aku beli model special edition nye...kaler lime green...
tadi dah set angin...moto tak semput2 lagi..

You are not allowed to view links. Register or Login
1) mula2 panaskan enjin...
2) tutp skru angin tp jgn terlampau ketat
3) kemudian buka balik skru angin tu dalam pusingan 1 1/4 ( satu suku sakat)
4) pastu ejas timing dalam lebih kurg 1300 -+ 50 rpm


tqvm kerana beri tunjuk ajar... :) :) :)
WanTuah/NINJA ZX 150/Special Edition/NCG5332/Taman Danau Desa/Seremban2/Melaka/012-3819591

Offline wan tuah

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 38
  • aku budak baru belajar
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #49 on: October 22, 2009, 11:30:53 pm »
bleh bagi pendapat tak???harap otai2 kipers dapat membantu...

maybe lagi 3 hari lagi moto aku akan mencecah 1000km..so aku bercadang2 nak tukar eo yg baik skit..
aku telah berkira nak guna engine oil jenis motul transoil expert..dan 2t motul 710 ester..

so ape pendapat korang mengenai ke dua2 minyak ni???

ade sape2 pernah cuba try guna minyak ni tak??? kongsi pengalaman skit!!! ;)
WanTuah/NINJA ZX 150/Special Edition/NCG5332/Taman Danau Desa/Seremban2/Melaka/012-3819591

Offline Blackburn

  • Lesen B2
  • **
  • Posts: 393
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #50 on: October 23, 2009, 12:25:48 am »
yang penting spec minyak, bukan brand.
4T-API SM/JASO MA
2T-JASO FD/TCW3, ISO EGD.
tapi kalau mampu tak salah pon.

Bro Kipas- F1 top speed 372 km/h
Juan Pablo Montoya, (Williams BMW, Monza 2005) ;)

Offline kipas

  • Lesen Antarabangsa
  • *****
  • Posts: 4957
  • Cincin Rosmah RM24 Juta tuh...
    • http://www.kawasakikips.com
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #51 on: October 23, 2009, 09:37:32 am »
You are not allowed to view links. Register or Login
yang penting spec minyak, bukan brand.
4T-API SM/JASO MA
2T-JASO FD/TCW3, ISO EGD.
tapi kalau mampu tak salah pon.

Bro Kipas- F1 top speed 372 km/h
Juan Pablo Montoya, (Williams BMW, Monza 2005) ;)
betol tuh..kalo mampu pakai minyak yg paling bagus..

wokeh thanks...aku tgk dlm wiki je...sori kalo salah...
percakapan dan tulisan anda mencerminkan diri anda siapakah anda sebenarnya...
jgn menukar lorong ketika kona!!!awas jaga-jaga air licik lelehan dari lori sampah..licin wooo...

Offline Undertaker

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 9
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #52 on: October 23, 2009, 09:52:17 am »
 saya pakai Shell Advance SX je...4T n 2T... tp untuk transmision oil better pakai Motul...SX ni x brape best..gear ada ckit2 keras nk masuk...payah ckit...tp untk engine oil SX pun dah cukup ok...murah pun murah...huhu
Honda C70 - 125Z - TZM - Cagiva Stella 115 - RXZ 135 - RXZ Catalyzer - 125ZR SE - RXZ 135, RXZ 135 -  Lagenda 115 SE - 135 LC - NSR RR - KRR-ZX - ZXR 250 -  CT 100 - Belang R 150 - ZXR 250 - CBR 600

Offline KRZ

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 27
  • jangan lupa solat...
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #53 on: October 23, 2009, 04:57:58 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
saya pakai Shell Advance SX je...4T n 2T... tp untuk transmision oil better pakai Motul...SX ni x brape best..gear ada ckit2 keras nk masuk...payah ckit...tp untk engine oil SX pun dah cukup ok...murah pun murah...huhu

Nak kongsi pengalaman jugak...

ya hamba setuju dengan bro undertaker...hamba pakai shell VSX for 4T n shell SX 2T semenjak 5 tahun...ok xde masalah...gear masuk dengan tenang sekali...terbaru hamba try tukar 4T pakai Castrol Magnetec yg gambar cicak tu...saje nak try...enjin jd kureng sedap sket...payah nak masuk gear n x brapa nak pikap bila tarik...so,moral of the story pakai je shell VSX or SX dah ok...minyak motul memanglah bagus..buat apa pakai yang mahal kalo sama je dari sudut kebagusan dgn Shell VSX/SX.... ;)
masalah yang tidak selesai akan menjadi masalah selagi tidak diselesaikan masalah itu...

Offline tuanhafizan

  • MBC Support
  • *****
  • Posts: 1575
  • Must Go Faster
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #54 on: October 23, 2009, 06:47:59 pm »
nak jimat lagi pakai 2t bot (tcw3) jela.

tapi wat masa ni aku pakai shell sx jugak. pagi2 punyela banyak asap :D

I ride to better understand myself, my machine, the lands in which I ride, and to seek out and know other bikers like m

Offline alldisc

  • Lesen B1
  • ***
  • Posts: 744
  • 2 stroke craze - Bernafas pun keluar asap!
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #55 on: October 24, 2009, 08:49:38 am »
You are not allowed to view links. Register or Login
Nak kongsi pengalaman jugak...

ya hamba setuju dengan bro undertaker...hamba pakai shell VSX for 4T n shell SX 2T semenjak 5 tahun...ok xde masalah...gear masuk dengan tenang sekali...terbaru hamba try tukar 4T pakai Castrol Magnetec yg gambar cicak tu...saje nak try...enjin jd kureng sedap sket...payah nak masuk gear n x brapa nak pikap bila tarik...so,moral of the story pakai je shell VSX or SX dah ok...minyak motul memanglah bagus..buat apa pakai yang mahal kalo sama je dari sudut kebagusan dgn Shell VSX/SX.... ;)

motor yang menggunakan wet klac termasuklah semua kawasaki kips tidak digalakkan boleh menggunakan minyak enjin dgn spesifikasi untuk kereta spt Catrol Magnatec. minyak 4T motorsikal mempunyai formula khusus termasuk agen pengubah geseran (friction modifier) supaya klac mempunyai cengkaman walaupun direndam dalam minyak.

tanpa friction modifier, klac akan hilang cengkaman lantas menyukarkan penukaran gear dan hilang kuasa pecutan. bayangkan permukaan brek disk ada minyak cukup laa...

kasik bersihh.. yehaaa...

Offline Blackburn

  • Lesen B2
  • **
  • Posts: 393
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #56 on: October 24, 2009, 11:43:46 am »
You are not allowed to view links. Register or Login
motor yang menggunakan wet klac termasuklah semua kawasaki kips tidak digalakkan boleh menggunakan minyak enjin dgn spesifikasi untuk kereta spt Catrol Magnatec. minyak 4T motorsikal mempunyai formula khusus termasuk agen pengubah geseran (friction modifier) supaya klac mempunyai cengkaman walaupun direndam dalam minyak.

tanpa friction modifier, klac akan hilang cengkaman lantas menyukarkan penukaran gear dan hilang kuasa pecutan. bayangkan permukaan brek disk ada minyak cukup laa...

Salam sifu,
minta maaf, nak betulkan sedikit fakta supaya tidak timbul kekeliruan.
minyak 4T motorsikal tidak mengandungi friction modifier.
friction modifier dihasilkan dari glycerol mono-oleate,
sejenis ester untuk mengurangkan geseran dan menjimatkan minyak dan tidak sesuai untuk motorsikal yang menggunakan klac basah kerana mungkin akan menyebabkan clutch-slip.

frictiom modifier terdapat dalam kesemua minyak enjin 5W20 dan 10W30, jadi minyak enjin kereta dalam kategori ini tidak sesuai untuk motot.
castrol magnatec pula tidak mengandungi friction modifier tetapi mengandungi additive dengan teknologi 'polar-attraction' sama seperti yang digunakan oleh Bardahl.

Offline polar

  • MBC Riders
  • ***
  • Posts: 977
  • Versys tolak ke tepi,GSX650F dah bertakhta di hati
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #57 on: October 25, 2009, 08:22:06 pm »
salam..
nk tanya,mcm mane nk jaga maintenance radiator KRR ni ye??
kalo nk tkar tayar,tayar ape yg bes dan saiz yg sesuai?
maaf sbb btanya sbb next week moto nk kuar,nk tau maklumat lanjut ttg kips ni...huhuhu

                                                    

Offline kei

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 152
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #58 on: October 26, 2009, 12:45:29 am »
You are not allowed to view links. Register or Login
salam..
nk tanya,mcm mane nk jaga maintenance radiator KRR ni ye??
kalo nk tkar tayar,tayar ape yg bes dan saiz yg sesuai?
maaf sbb btanya sbb next week moto nk kuar,nk tau maklumat lanjut ttg kips ni...huhuhu

bakal angkut moto bru ke 2nd hand bro?

Offline polar

  • MBC Riders
  • ***
  • Posts: 977
  • Versys tolak ke tepi,GSX650F dah bertakhta di hati
Re: Kawasaki Kips/Super Kips 150cc Part 18
« Reply #59 on: October 26, 2009, 06:21:42 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login
bakal angkut moto bru ke 2nd hand bro?
moto baru...baru booking tadi,..mgkn dpt dlm 2atau 3ari lagi....